BGAUDIO.ORG Audio Portal
http://www.bgaudio.org/forums/

Хартията
http://www.bgaudio.org/forums/viewtopic.php?f=1&t=19941
Страница 1 от 2

Автор:  haralanov [ Пон Ное 15, 2010 10:33 pm ]
Заглавие:  Хартията

Често могат да се чуят/прочетат мнения, че хартията не ставала за говорители. И като ги питаш коя хартия не става за говирители и настава една тишина... :lol:
Ясно е, че от хартия до хартия разликата може да е колкото от земята до небето. Това да се сложат всички видове хартия под общ знаменател е символ на неинформираност, безхаберие и ограниченост. Факт е, че повечето говорители ползват лоша хартия, която не дава добър тон. Една има дървен (по скоро дърварски) привкус, друга е все едно изработена от глина и звучи като такава, трета използва толкова изкуствени пълнители, че е неразличима от пластмаса, четвърта е глуха като озвучителя на зала Филип Кутев (който го интересува, може да отвори следния линк: http://postimage.org/image/1iodhkcbo/ ), абе общо взето съществуват всякакви гадни и труднослушаеми хартии. Обект на темата е свирещата хартия и в частност признаците, по която тя може да се познае.
Първо - трябва да има доволно грапава повърхност.
Второ, произхождащо от първото - не трябва да отразява лесно светлина, подобно на лъскава корица на списание.
Трето - еее, тайна :lol:
Две бързи илюстрации:
Прикачени файлове:
IMG_3474.jpg
IMG_3474.jpg [ 1.06 MiB | Прегледано 7612 пъти ]

Тук може да се види сравнение на две съвсем леко различаващи се и феноменално свирещи хартии:
Прикачени файлове:
IMG_3552.jpg
IMG_3552.jpg [ 1.89 MiB | Прегледано 7612 пъти ]

Автор:  Audiomaster [ Вто Ное 16, 2010 12:05 am ]
Заглавие:  Re: Хартията

Малко снимки и от мен, какво представлява хартията под микроскоп при средно увеличение:

Прикачени файлове:
DSC02257.JPG
DSC02257.JPG [ 883.07 KiB | Прегледано 7592 пъти ]


виждат се преплетените целулозни влакна, тъмните места между влакната са свързващи композити и вещества.

А ето и крайчеца на едно такова влакно:

Прикачени файлове:
DSC02284.JPG
DSC02284.JPG [ 868.1 KiB | Прегледано 7592 пъти ]


с помощта на микроскопа може да се установи качеството на хартията, наличието на други вещества освен целулозните влакна и т.н.
Хартията или другояче казано, преплетените целулозни влакна са уникални - добро съчетание на ниска маса, здравина и оптимален декремент на затихване, един доста добър материал за направата на мембрани за високоговорители.

Автор:  DRGeorgiev [ Сря Ное 17, 2010 3:56 pm ]
Заглавие:  Re: Хартията

:|

Автор:  Mo [ Чет Ное 18, 2010 1:22 am ]
Заглавие:  Re: Хартията

г-н Хараланов може ли да кажете кои/какви са въпросните хартиени екземпляри, съпоставени на последната снимка?
П.С. Още една тема с която разчовъркахте интереса ми, за което сърцато благодаря и че продължавате да сте един от хората, които поддържат този сайт жив и туптящ с пълна сила.
С уважение, Христо.

Автор:  haralanov [ Чет Ное 18, 2010 7:42 pm ]
Заглавие:  Re: Хартията

Това са хартии от един и същ модел 25 сантиметров говорител, различаващи се само по партидата. Тази отляво е със щампа 6 Юни 1939, а дясната е 14 Юли 1938. Лявата има малко по-голямо обаяние в ниските среди.

Автор:  Mo [ Чет Ное 18, 2010 9:03 pm ]
Заглавие:  Re: Хартията

Да смятаме Klang. Каква е тайната едни говорители от 1938-9 да са с толкова добри параметри и звучене(не само с хартията си), а в наши дни подобни да са нечовешка рядкост, дори и неоткриваеми. Защо въпросната фирма не произвеждат още? Странно е как да обясниш на някого със стереотипни разбирания: Днеска видях в Ebay да се продават едни Klangfilm от 1939г., мисля да bit-на няколко хилки за тях.- Смисъл технологията ли е изгубена, няма от въпросните материали от които са произведени ли? Или хората вече не слушат с ушите си, а само с ОЧИТЕ си :(

Автор:  Stefan Stefanov [ Чет Ное 18, 2010 10:44 pm ]
Заглавие:  Re: Хартията

Много ясно - защото днес всичко трябва да е "digital", и не по-старо от 3 години! На толкова време се сменя техниката (защото толкова и работи, колкото да изкара гаранцията).

Автор:  haralanov [ Чет Ное 18, 2010 11:41 pm ]
Заглавие:  Re: Хартията

Mo написа:
Каква е тайната едни говорители от 1938-9 да са с толкова добри параметри и звучене(не само с хартията си), а в наши дни подобни да са нечовешка рядкост, дори и неоткриваеми.

В интерес на истината, ценното при тези говорители не е толкова самият звук, колкото способността им да пресъздават комплексни музикални послания и атмосферата на записа. Както и да се погледне, дори най-добрите образци от периода преди войната имат неедин звуков дефект и повечето от тях си имат собствен букет от цветове, който привнасят във всеки един запис, който се слуша на тях. Така че такъв тип говорители не са панацея за нищо и най-често изобщо не оправдават очакванията на слушащият, особено в случаите, когато въпросният слушащ не може да прецени правилно какво чува, както ми се е случвало преди и на мен. Няма да забравя челния ми сблъсък с номер едно 12 инчовия говорител за всички времена – домакинът ми пуска музика, аз очаквам да чуя някакъв невероятен според тогавашните ми напълно изкривени разбирания звук и се оказа, че след третия възпроизведен акорд стоя опулен пред системата и се чудя къде е този звук, за който той допреди малко ми говореше. Не след дълго озъзнах, че съм се объркал жестоко и веднага след просветлението взех един бял лист, написах на него "Аудио-глупак" с големи букви и го залепих на огледалото, да ме подсеща в случай че случайно забравя. Вярно, че говорителя, за който говоря има акустичен завал някъде след 6 kHz и в звукът се усещаше чуваема глухота, придружена от пълната липса на микродетайл и още много неща, но всъщност после разбрах, че съм чул много повече детайл от най-хипер-ултра детайлните неща, които бял чул до този момент. И то точно заради способността на говорителите да отворят огромен аудио-прозорец пред мен, през който директно можеш да скочиш вътре в записа, да не кажа направо да влезеш със самолет навътре. Преди няколко дни отново имах щастието да ги послушам и трябва да си призная, че усещането беше изключително завладяващо. Преди да натисна бутонът плей, аз се бях настанил комфортно на слушателското диванче и в момнетът, в който стартира следното музикално творение http://www.youtube.com/watch?v=QWCpZ76pquA сякаш изведнъж с глух тътен от типа ПУФФ се появи някаква димна завеса пред мен, секунда след което като пристъпих само крачка напред , се озовах в някакъв непознат и мистериозен град, точно както се пее – на лунна светлина и дори можех да усетя леко влажното и приятно прохладно време с мирис на мокри есенни листа. Няколко секунди преди да усетя, че свършва песента, си поех дълбоко от приятният Вермонски въздух и изведнъж пак ПУФФ – озовах се рязко на дивана, че даже и печеше слънце в стаята :lol: :lol: Е това чувство не виждам как бих го изпитал с говорители, разработени от музикално безхаберен инженер-отличник, който не е имал време да посети някой концерт или някой парк от четене на техническа литература и от извеждане на формули, които са открити по времето когато прадядо му се е събирал на село с комшиите си и вечер са си свирили сами музика и са си превили кефа на макс :D

Mo написа:
Защо въпросната фирма не произвеждат още?

Причините са комплексни и е много дълго за разправяне.

Mo написа:
Днеска видях в Ebay да се продават едни Klangfilm от 1939г., мисля да bit-на няколко хилки за тях.

Ако са тези, които виждам – по добре недей – мога да намеря такива за не повече от 30-35 лева бройката, няма смисъл да пълниш гушата на някой глух немец.

Mo написа:
Смисъл технологията ли е изгубена, няма от въпросните материали от които са произведени ли?

Да кажем, че определени аспекти от технологията са безвъзвратно загубени – конкретен пример е обектът на темата. Останалите неща не само, че не са изгубени като ноу-хау, ами дори има и прогрес в тази посока – въпросът е че въпросните продукти не са и не могат да бъдат комерсиални.

Автор:  varieca [ Пет Ное 19, 2010 12:42 am ]
Заглавие:  Re: Хартията

Хараланов, имам един въпрос, не е провокативен, а напълно добронамерен. :) Какво мислиш за звука от слушалки? В смисъл сверяваш ли си "часовника" с него? Защото сам знаеш, там нещата са много сериозни и по-лесно могат да се постигнат много добри резултати за по-малко пари. Разбира се дотолкова, че да има една база за сравнение, защото двата вида слушане си имат своите добри и лоши страни и могат да съществуват без да се конкурират.
Защото на мен мечтата ми е да имам колони, които да са близо до звука на едни хубави слушалки.

Автор:  haralanov [ Пет Ное 19, 2010 1:40 am ]
Заглавие:  Re: Хартията

Разбира се, че не намирам въпроса ти за провокативен :)
Теоретично невъзможно е (практически още по-малко) поради редица топологични причини, с говорители, слушани от дистанция да се изкара финния звук, детайла, лекотата и тоналното багатство на една добра слушалка. Отвреме навреме нахлюпвам на главата си някой от високите модели на Grado да видя колко близо звучи новата ми широка лента до слушалките (това е единствения начин да се знае какво точно има записано на даден диск/плоча/лента).
Но въпреки всичко аз слушалки не мога да понасям, ако записът не е правен с дъми хед. При слушалките се чува всичко, долавят се много детайли, тонът е адски близо до този на реалните акустични инструменти, но уви, начинът на поднасяне на звука е напълно изкуствен. Да не говорим, че го няма и физическото усещане...
Предпочитам да слушам дори скапани говорители на 3 метра от мене, отколкото най-добрата слушалкова система, като разбира се с това мнение не искам да ангажирам никой. Това е лично мое мнение и просто така чувствам нещата :)
Иначе слушалките имат много предимства - не ти трябва добра акустика, не ти трябва еднотонова система, не ти трябва да хвърляш луди пари, никой не ти слага саксии върху слушалките :lol: ...
Въпрос на приоритети :wink:

Автор:  Mo [ Пет Ное 19, 2010 1:44 am ]
Заглавие:  Re: Хартията

Благодаря за наистина изчерпателния отговор и ако може още едно въпросче. От съвременните говорители, кой ви се е харесал с приятна за ухото хартия? Няма да питам като цяло, защото както веднъж ми отговорихте останах с впечатлението, че всеки трябва да преслуша максимално, колкото се може повече говорители и накрая да си сглоби своя идеал :) (звучи много хубаво де ама...)
С уважение, Христо.

Автор:  haralanov [ Пет Ное 19, 2010 1:56 am ]
Заглавие:  Re: Хартията

Mo написа:
От съвременните говорители, кой ви се е харесал с приятна за ухото хартия?

Отговарям кратко и ясно - никой.

Mo написа:
всеки трябва да преслуша максимално, колкото се може повече говорители и накрая да си сглоби своя идеал :)

Опасявам се, че само с един говорител не може да се постигне достатъчно задоволителен звук, независимо колко е качествен самия говорител и независимо в колко добра рупорна конструкция се използва. С един говорител винаги има сериозен тонален недостиг в областта на ниската среда, където инструменти от типа примерно на тенор сакса и акордеона имат голяма спектрална енергия. Просто защото задния рупор не изкарва почти нищо на тези честоти, или ако изкара - то това е някакво абсолютно несвързано животинско мучене (не се майтапя изобщо) и фундамента на инструменти от този тип изтънява сериозно, правейки ги да звучат твърдо (!) и неприятно и с размер много по-малък от реалния. Преден рупор, който да даде тоналната плътност в ниската среда не помага особено, защото вкарва монотонен привкус и прави еднакво големи всички инструменти - примерно цигулката става голяма колкото чело (лично мое мнение, с което не искам да ангажирам никой).

Автор:  haralanov [ Пет Ное 19, 2010 12:53 pm ]
Заглавие:  Re: Хартията

haralanov написа:
Теоретично невъзможно е (практически още по-малко) поради редица топологични причини, с говорители, слушани от дистанция да се изкара финния звук, детайла, лекотата и тоналното багатство на една добра слушалка. Отвреме навреме нахлюпвам на главата си някой от високите модели на Grado да видя колко близо звучи новата ми широка лента до слушалките (това е единствения начин да се знае какво точно има записано на даден диск/плоча/лента).

... :lol: как ли пък не :lol:
Разбира се това в цитата го написах абсолютно на майтап, с надеждата, че ще се намери поне един, който да каже че това е грешно, след което да го поздравя и да му стисна ръката :D Уви – никой не го направи.
Дори и най-добрите слушалки издишат във всеки един аспект покрай висок клас фийлд койл широколентов говорител. И то не само че издишат, ами дори и не могат да си мечтаят поне малко да се доближат до това, на което е способен такъв говорител. Вярност на тембъра, скорост на динамичните градации, резолюция, флуидност на звука, финес при поднасяне на музикалните послания и интонации, са само част от аспектите, които никоя слушалка не може да достигне, състезавайки се с добрите образци на системи с говорители, слушани от произволно разстояние и в долу-горе подходяща акустична среда.

Автор:  varieca [ Пет Ное 19, 2010 1:32 pm ]
Заглавие:  Re: Хартията

Явно говориш за говорителя, който само ти си имаш и слушаш. :) Защото на последното hi-end изложение не чух нито една система, която поне леко да се доближава до търсения звук.

Автор:  haralanov [ Пет Ное 19, 2010 1:45 pm ]
Заглавие:  Re: Хартията

Така е, моите впечатления са същите, а и забележи, че никъде не казвам, че по хай-енд изложенията може да се чуе сериозен звук :)

Страница 1 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/