Не сте се регистрирали? Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
Забелязвам, че се шири едно много негативно мнение за ранните отражения. Е, вярно е, че са големи палавници, но ранните отражения могат да бъдат и полезни. Както знаем поговорката - "Дозата прави отровата"
Та значи, част от ранните отражения помагат за декодирането на звуковата информация. Друга част, правят точно обратното. Най-вредните отражения са между 20 и 40 милисекунди. От 40-50 нагоре отраженията се възприемат като ехо, но за това се иска достатъчно пространство /над 17м/. Изключвам феномена "пърхащо ехо".
Но под 20мс отраженията придават усещане за сила на звука и помагат на мозъка да го разбере с по-малко усилие.
Това е най-полезно в помещения предназначени за говор - лекционни, конферентни зали и др.
Разбира се, ранните отражения не трябва да са прекалено силни. Има случаи, когато отражение може да бъде с по-голяма амплитуда от дирекният звук. Това естествено не е добре.
Това исках да споделя. Така че внимавайте за тези отражения между 20 и 40 мс. Те са еквивалентни на разлика в изминатия път от приблизително 7 до 14 метра. Иначе казано, ако отражение измине разстояние от например 10 м повече от директния звук и достигне до вас, това не е добре. Обработете мястото на отражението.
Това е що се отнася до по-големите помещения.
Иначе в една нормална стая е доста трудно единично отражение да измине повече от 3(4) метра по-дълъг път от директния звук, а това се равнява на 9-10мс времезакъснение. Като се има впредвид, че човек не чува нищо под 10мс, преценете сами.
Ако повърхностите са необработени, то може да се отрази многократно и да пристигне до слушателя със значителна амплитуда и закъснение.
Проблема на всички отражения, обаче, е че създават гребенов ефект и по този начин развалят равната честотна характеристика на звука. Единственото спасение е да се намали енергията на отразените звуци /ранни, късни, всякакви/ и да се дифузират вълните, така че интерференцията да е еднаква навсякъде.
Нещо такова. _________________ Acoustic Design Systems
www.acoustic-design.net
Много добре си се сетил да пуснеш такава статия. Точно на време ,когато хората правят ремонти и могат да експериментират в празните си ехо зали
сега в нас така се чува.. ,че като кажа някакво изречение и се върна от кафе... ,ще чуя края му.
Това ако не си е далавера?!? здраве му кажи. Е това е всеобхващащият звук за бас маняци ))) ще стане истинско мазало,като в някои нискокачествени дискотеки.
а дори и може да си направиш "върхова" многоканална уредба от само един говорител !!1 ,замисли се
PS.
Виж статиите за акустиката и тази как да пригодим стая само за слушане.
Регистриран на: May 18, 2006 Мнения: 218 Местожителство: Sofia
Пуснато на: Вто Сеп 05, 2006 8:26 pm Заглавие:
Josif написа:
Забелязвам, че се шири едно много негативно мнение за ранните отражения....
.
Вземи под внимание следствието от тях - комбинирано филтриране, и ефекта - гребеново разпокъсване на средно и восоко честотния спектрум / стерео мъгла, при нормални и малки помещения, които служат за висококачествено възпроизвеждане на вече записана музика (каквото е и обстоятелството тук (при мен) и при повечето от този форум) или миксирането на такава, и ще ме разбереш правилно.
Josif написа:
...Това е що се отнася до по-големите помещения
Ти го каза. Именно НЕ при такива обстоятелства (лекционни, конферентни зали и др) се е визирала ролята на ранните отражения до сега. А това е от съществено значение.
Josif написа:
Иначе в една нормална стая е доста трудно единично отражение да измине повече от 3(4) метра по-дълъг път от директния звук, а това се равнява на 9-10мс времезакъснение. Като се има впредвид, че човек не чува нищо под 10мс, преценете сами.
В собствената ми акустична среда съм абсорбирал всички ранни отравжения, които попадат точно в рамката на посочения от теб времеви диапазон. Питай ме защо
Нарочно отбелязах, че значението им е различно когато става въпрос за усилване на говор. Иначе е ясно, че в настоящия форум повечето слушат музика в своите помещения. А разликата е значителна, дори в видовете музика, но това си го знаете. _________________ Acoustic Design Systems
www.acoustic-design.net
Регистриран на: Aug 04, 2004 Мнения: 1243 Местожителство: Sofia
Пуснато на: Пет Сеп 08, 2006 3:52 pm Заглавие:
Практически, какво ще кажете за акустичната обстановка на помещение с размери 3.40/3.40/2.40 в която има голяма спалня, огромен гардероб, и добра аудиосистема, която упорито отказва да свири, каквито и магии и размествания да правя. (Пода е с 2 мокета, има поне 15 пана и картини и цветя... Каквото трябва да се утепе е утепано...
Възможно е да съм се справил донякъде с тези палавници(ранните отражения), но с модите-абсурд. Сцената ми е на ниво респром, макар, че топ апаратурата ми е там.
Стигам до извода, че донякъде могат да свирят миниатюрни мониторни озв.тела, както го потвърждават пробите....
Преместя ли цялата тази комбинация в "голямата стая" (стандартен хол), звуковата картина се променя до неузнаваемост.
Регистриран на: Aug 10, 2004 Мнения: 1467 Местожителство: В.Търново
Пуснато на: Пет Сеп 08, 2006 4:23 pm Заглавие:
това с ТЛ-и ли.
тези конструкции май са доста претенциозни към помещението.
пробвай някоя стандартна конструкция с подобни х-ки дали така ще прави
нито ранните нито каквито и да е отражения не оказват положителен ефект. точно сега съм заседнал на една такава глупост.
знаеш ли че се произвеждат специални седалки за зали със сгъваеми седалища имащи звукопоглъщащи свойства като на човешко тяло така че залата да има еднаква акустика ако е пълна или празна
да видим как се борят отраженията при анфитеатрали зали
Да не забравяме, че отраженията се появяват според местоположението на звуковия източник...независимо от формата на помещението...
Оceanman, на пръв поглед, от това, което си написал проблема ми се вижда да е от квадратната форма на помещението. Има си златни сечения за отношението на размерите на стаята, както вероятно знаеш.
Имаш двойно подсилване на аксиалните моди в стаята, което няма как да се оправи с пана, картини и цветя. Именно затова е очаквано малки високоговорители да звучат по-добре, защото стаята си поддържа ниски честоти, които малките колони не възпроизвеждат, а по-големите колони възбуждат помещението значително повече при тези честоти. Основните ти резонанси са на 50Хц, за да се справиш с тях ти трябват доста големи бас-трапове /достигащи 50 Хц/ в ъглите на стаята. Те ще са значителни по размери, затова втората възможност е да поработиш върху добречуваемите /и доста проблемни/ 100Хц, т.е. първата хармонична /и следващите естествено/. За да се справиш с тях трябва да поставиш значително по-малък като размери бас-трап по средата на стените, повтарям - по средата. _________________ Acoustic Design Systems
www.acoustic-design.net
Регистриран на: May 18, 2006 Мнения: 218 Местожителство: Sofia
Пуснато на: Пет Сеп 08, 2006 5:51 pm Заглавие:
oceanman написа:
какво ще кажете за акустичната обстановка на помещение с размери 3.40/3.40/2.40...
За съжаление - нищо хубаво. Помещението е доста малко и няма добра дистрибуция на модите, което предполага доста лошо изразени модални резонанси. Положението се влушава допълнително заради повторението на паралела 3.40. Това води до налагане на и без това малкото моди (по-добре е да имаш повече от колкото по-малкоо) образували се от дължината и ширината, създавайки предпоставка за колорация на честотите - 50.59Hz, 101.18Hz, 151.76Hz, 202.35Hz, 252.94Hz, 303.53Hz, 354.12Hz, 404.71Hz, 455.29Hz, 505.88Hz. Всичко това прави звученето на стаята ти доста специфично / неправилно.
oceanman написа:
Пода е с 2 мокета...
Което ти помага за ранните отражения от пода и в минимална степен с модите, образували се от паралела под-таван ( 71.67Hz, 143.33Hz, 215.00Hz, 286.67Hz, 358.33Hz...).
oceanman написа:
в "голямата стая" (стандартен хол), звуковата картина се променя до неузнаваемост.
По-голямо помещение, по-добро разпределение на модите, по-малки модални резонанси....бас държа.
Регистриран на: Aug 04, 2004 Мнения: 1243 Местожителство: Sofia
Пуснато на: Пон Сеп 11, 2006 8:09 am Заглавие:
Така е приятели. В малката ми стаичка е музикалната(по-добрата) апаратура, която свири отчайващо зле....
В хола лошата киноапаратура звучи смущаващо добре
Исках да се уверя, че съм на правилен път. Просто е безсмислено да се боря с тази стая... Никаква магия не помага. Колко пъти съм размествал всичко....Единствено едни малки мониторчета закърпват положението. Но до някъде само...
Регистриран на: Aug 03, 2004 Мнения: 1194 Местожителство: Sofia
Пуснато на: Пон Сеп 11, 2006 8:12 am Заглавие:
Както казаха колегите по-горе, проблемът ти иде от размерите на помещението. Решението е скъпо, трудоемко и заема място, а именно бастрапове......
Ти си реши дали си злужава. _________________ aka. Demon
Регистриран на: May 18, 2006 Мнения: 218 Местожителство: Sofia
Пуснато на: Вто Сеп 12, 2006 1:50 pm Заглавие:
oceanman написа:
Така е приятели. В малката ми стаичка е музикалната(по-добрата) апаратура, която свири отчайващо зле....
В хола лошата киноапаратура звучи смущаващо добре
Не се коси. Вече си една идея по-близо до това, как акустичната среда влияе върху системата ти. А тя определено влияе, дори повече от колкото ни се иска. Това познание е в твоя полза.
oceanman написа:
Просто е безсмислено да се боря с тази стая... Никаква магия не помага.
Не, не е безмислено, но магиите трябва да са други
Ivo_Hristev написа:
Решението е скъпо, трудоемко и заема място, а именно бастрапове
Да, бастрапове, но не само. Чe е трудоемко, така е, но хубавите и стойностни неща май все се случват по този път. А и не е задължително да е скъпо. Зависи какво ти се върти в главата като цифра. Вярвам, че крайния ефект би оправдал вложените усилия и средства.
Регистриран на: Aug 03, 2004 Мнения: 1194 Местожителство: Sofia
Пуснато на: Вто Сеп 12, 2006 1:59 pm Заглавие:
Дали си заслужава решава само собственика. Мен ако питаш може поне да се опита, а и ако сам се трудиш по въпроса наистина няма да излезе кой знае колко скъпо. Инак съм съгласен че всичко хубаво и стойностно не е лесно за постигане.
Между другото какво друго имаш предвид като за обработка на ниски честоти? Хелмхоцови резонатори/поглътители ?
П.С. горното май е за друга тема, ако смяташ че заслужава обсъждане - да я стартираме.... _________________ aka. Demon
scav, би ли коментирал неформалното твърдение, че за добре проектирани широколентови хорни е препоръчително съотношението между общия обем на хорните (т.е. и двете, стерео) и обема на помещението, в което са разположени, да не бъде по-голямо от 1:100? Благодаря.
EDIT - Може би един числов пример за илюстрация на горното ще бъде полезен:
В помещение с обем 39.4 m3 (39375 l), тоест 4.5х3.5х2.5 m, не се препоръчва разполагане на хорни с общ обем по-голям от ~390 l. _________________ What this world needs is a good 5 Watt amplifier ~ Paul Klipsch
Регистриран на: May 18, 2006 Мнения: 218 Местожителство: Sofia
Пуснато на: Вто Сеп 12, 2006 3:28 pm Заглавие:
Ivo_Hristev написа:
Дали си заслужава решава само собственика.
Всяка правилна интервенция над това акустично пространство си заслужава, но въпросът - дали собственикът иска, и причините, с които той се съобразява при оформяне на отговора му, са си негово лично право - спор няма.
Ivo_Hristev написа:
Между другото какво друго имаш предвид като за обработка на ниски честоти?
С - "но не само" загатнах за нуждата от третиране на другия край от честотния диапазон - ранни отражения / комбо филтриране, плясъчно ехо.
progressor написа:
би ли коментирал
Бих, но би било некомпетентно от моя страна. Който ме познава лично знае, че хорните са ми непозната материя - нямам опит. Интересно ми е обаче какви са причините, подари което се стига до това твърдение.
Часовете са според зоната GMT + 2 Часа Иди на страница 1, 2Следваща
Страница 1 от 2
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети