|
Не сте се регистрирали? Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
|
|
|
|
| |
Традиционни предавателни линии
Публикувано от???????? ??????? (oceanma Време: Monday, August 16 @ 13:03:36 UTC
Със Съдействието на oceanman
Тази поредица от статии са преведени от Владимир Василев (oceanman) и са взети от страницата на Боб Брейн. Намират се в http://www.diysubwoofers.org/tls/ и в http://geocities.com/rbrines1/. В поредицата са включени 7 статии, с чиято помощ се надявам ентусиастите, които се интересуват от тази комплицирана за проектиране и изработка система, да се насладят на красотата на звуковата картина, генерираща тази система.
Традиционни Предавателни линии(Transmission line)
Тази поредица от статии са преведени
от Владимир Василев (oceanman)
и са взети от страницата на Боб Брейн. Намират се
в www.diysubwoofers.org/tls/ и в geocities.com/rbrines1.
В поредицата са включени 7 статии, с чиято
помощ се надявам ентусиастите, които се интересуват от тази комплицирана за
проектиране и изработка система да се насладят на красотата на звуковата картина, генерираща
тази система.
Традиционни
Предавателни линии (Transmission Line)
12/31/2002
Поставям тази страница на първо
място. Тук ще бъдат обхванати няколко теми, разделени
в свои собствени страници... Но тук има информация,която ще помогне на тези,които
нямат опит в теорията и практиката по въпросите на Предавателните линии. И
така!
Почти цялата информация
в този сайт отнасяща се до тръбите е, че резонанса на тръбата разширява баса
с половин октава, под която е възможно да се постигне с басрефлексните конструкции.
Предимството на резонансните тръби е очевидно ниския бас, и освен това наистина
отстраняването на отразената задна вълна през конуса на говорителя. Наказанието
за всичко това е големите размери на корпуса на предавателните линии относно
тези на затворените и отворени конструкции.
Големината на кутията
става несъстоятелно огромна с 8" говорител и по-голям. За щастие по-големите
говорители имат реално по-ниска резонансна честота
отколкото малките говорители. Това им позволява да се доближат
до проекта на кутията на предавателните линий.
Там, където малките говорител задължават резонанса на тръбата да слезе по-ниско
от резонансната честота на говорителя, по-големите говорители отиват достатъчно
дълбоко със своя собствен, отколкото изхода на тръбата се нуждае изобщо. А
сега нека навлезем в естеството на говорителя монтиран към безкрайна преграда.
В тази връзка, се
отклонявам за момент и разисквам модела, който употребявам. Това са Работните
редове на Мартин Дж.Кинг в МатКАД, и модела употребяван от Георг Аугспургер
за направа на озвучителни тела. Мога да препоръчам да четете тези математически
модели. Тук искам само да покажа подобията и разликите.
MathCAD
версията с Vifa P17W, фиг.19 и 20 от "Speaker
builder article", част 3:
Червено=комбинирана
честотна характеристика, синьо=безкрайна преграда
Червено=изхода на говорителя,
синьо=Изхода на тръбата
Отбележете,
че мръдванията са на идентични места и в двата модела.
Tези индикации показват, че хармоничните серии съществуват и се отнасят
и за двата модела. Модела на М. Дж. Кинг точно поддържа постоянно SPL
в горния край, докато модела на Аугспургер се свива (пада полегато) във високия
край. Обратно, в ниския край модела на Ауспургер точно предсказва свиването
в ниския край, докато модела на Кинг свива рано и толкова прекомерно. Знае
се, че тръбата от MDF ще даде няколко херца по-голяма
дълбочина, отколкото предричанията на Кинг. В основата си, двата модела изпълняват
нещо в средата на сметката.
Говорителя,който
ще употребим в тази дискусия е Peerless 850146-10",
с Fs=27 hz,Qts=0.46, Vas=68l. Каквито и търсения
да имате, тези дискусии са част от предварителната инвестиция за моето (DIY
2003) ниво.
Първо, нека погледнем
гоиворител монтиран към безкрайна преграда. Тази графика беше моделирана със
1000 литрова кутия. Това е условите за основната линия и разумна поверка,
че модела работи точно.
Безкрайна преграда
Червената линия следва
действително толкова добре синята. Малкото приплъзване на 100 херца е стояща
вълна между върха и дъното на кутията. (Всички затворени и отворени кутии,
моделирани на тези страници имат имат златно сечение на размерите) f3
~45Hz и f10~20Hz.
Първия пример за
Предавателна линия е "практическо правило" за ТЛ. Дължината на
тръбата е ¼ от дължината на вълната на f3
Площта на широкия край(Входа) е 2Sd (площта на говорителя)
и малкия край (изхода) е около Sd.Това е тръба с
82 инча дължина,100 кв.ин.от входа и 50 кв.ин.на изхода.Пълния обем на тръбата
е 100 литра.Тръбата има f3=38 Hz и
f10=23 Hz.
"Практическо
правило" за Peerless 850146
Тук бъдете предпазливи.
Peerless 850146 тук работи,защото има висок Qts
и нисък Vas.Нека да видим какво става с говорител
с нисък Qts и висок Vas?!
Тук е говорител Vifa M25WO в някаква тръба :
"Практическо
правило" за Vifa M25WO
Макар и с равна и
гладка характеристика и да е по-резултатна отколкото Peerless
850146, f3 и
f10 са по-високи отколкото на Peerless 850146.
Този говорител ще бъде много слаб в баса.
Аугспургер адресира
проблема с различните параметри на говорителите, като осигурява таблица с
параметри на тръбите, базирани на Qts-ите им. Използвайки
"Оптимизирани" стойности за (табл.2), тръбата за Peerless
850146 имаше размери: 63 ин.дължина,64 кв.ин. площ от широкия край(входа)
и 16 кв.ин.откъм тесния(изхода). Пълния обем на тръбата е 33 литра. Тази тръба
има f3~42 Hz и f10~28 Hz.
"Оптимизирана"
тръба на Аугспругер за Peerless 850146
Аугспургер ни подсказва,
че разширяването на баса на изхода е за сметка на увеличаването на обема на
тръбата. Той попълва втората позиция от "Разширена" на таблицата.
Използвайки стойностите за табл. 2(разширени) и екстраполираме към Qts
0.46 и създаваме тръба с размери: 88 ин.дължина, 189 кв.ин площ на
входа и 47 кв.ин.на изхода. Пълния обем на тръбата е 170 литра. Тази тръба
има f3~32 Hz и f10~20 Hz.
"Разширена"
тръба на Ауспургер за Peerless 850146
С някакви таблици
за настройка има безкрайни възможности за настройка между тези таблични стойности.
Проектанта трябва да избира между размерите на кутията и обхвата на бас-линията,която
искате да получите. Възможна е тръба с размери: 80 ин. дължина, площ на входа
132 кв.ин. и 25 кв.ин. на изхода.Обема на тръбата е 119 литра.
"Оптимизирана"
тръба за Peerless 850146
Друго отклонение!
Хода на свиване на честотната характеристика на говорителя монтиран в безкрайна
преграда е 12 децибела на октава. Говорителя поставен В ТЛ или отворена кутия
функционира като поставен в безкрайна преграда. Има наклони,където тръбата(кутията
) резонира, но основно изхода на говорителя следва безкрайната преграда, т.е.
12 дб/октава. Това не може да бъде видяно със системата съставена от голям
говорител/тръба, на тези страници,номоже да се види по-ясно от примерите в
страниците от главата "Природата на четвърт-вълновия резонатор".
Откакто тръбата и говорителя са комбинирана система и изхода на фазата е по-надолу
от резонанса на тръбата, те придават разрушителното и крайно голямо свиване
от 24 дб/окт.
Настройките на Аугспургер
за Vifa M25WO е за много малка тръба.Дължината и
е 54 ин.,площта на входа е 168 кв.ин.а на изхода 63 кв.ин. Пълният обем на
тръбата е 89 литра.Тя има f3~53 Hz и
f10~33 Hz.
Моралнта страна на
фабулата е,ч е вие можете да употребите този говорител в (shoe-horn)
хорна, ниския Qts в ТЛ, най-добри
резултати се получават с моделирането на висок Qts-около
0.4~0.5.
Тръба на
Аугспургер за Vifa M25WO
Нека сега да погледнем
другите решения за бас-конструкции. Вие можете да изберете за себе си
f3 и f 10.
38
литра затворена кутия настроена на44 Hz Qc=0.707
70
литра отворена кутия настроена на 23 Hz~BB4
100
литра отворена кутия настроена на 23 Hz~QB3
Ако аз бих избрал
някаква друга конструкция освен ТЛ, 38 литровата
затворена би бил моят избор за този говорител.Докато
f3 е в средата на 40-те херца
f10 е над 20-те херца. Тази кутия би била добра препоръка. Двете отворени
кутии имат сериозни проблеми,в случая на рум-лифтинга на баса в стаята.
Стайния лифтинг
е твърд от най-долната точка. Той зависи от размерите,
формата и от истинската непостоянност, неуравновесеност, ако стаята е неправилна,
с орнаменти, подпори, сводове, подобни на трапезарии, коридори. Все пак гледайки
от литературатаи от свой собствен опит, аз декларирам стайно повдигане 3 децибела
на 40 херца и 6 децибела на 20 херца.YMMV.
Точката от тези
модели са, че всички са анехоични. Веднъж говорителите са поставени в истинска
стая,където ще има повече бас отколкото очакваме от модела. Поставяме и руум-лифтинга
за моделите на Peerless 850146:
Anechoic
With Room Gain
f3
f10
f3
f10
Infinite Baffle
45
20
29
12
Rule-of-Thumb
38
23
29
16
Augspurger Optimized
42
28
35
18
Augspurger Extended
36
22
26
15
"Proposed"
33
23
27
17
Sealed
42
28
33
19
BB4
23
18
18
15
QB3
20
17
17
15
Всички ТЛ и затворената
кутия дават в стая f3 около 30 херца, които са перфектни
за класическа музика и акустични инсрументи. С f 10~под
20 херца вие можете да разчитате равно да слушате някаква сериозна орган музика.
Двете отворени кутии отиват много ниско, но започват да повдигат баса, което
е лошо за музиката, но добро нещо за Домашно кино. QB3
конструкцията ще бъде вероятно най-несполучливата за музика.
BB4 конструкцията все пак е много добра за домашно кино и със запушен
порт ще бъде добре настроена за музика само за някои теми.
Трябва да допусна,
че ако аз имах ресурси, бих желал да имам безкрайна преграда, употребявайки
съставни 15 инчови говорители с голяма стая или гараж каято заден обем,или
отворени в тавана посредством колекторни тръбопроводи. Това е пътят за най-добрия,чист
и неоцветен бас.Но тъй като нямам тези ресурси, аз правя ТЛ. ТЛ
преместват задната вълна от говорителя,едва ли не най-ефективно,като безкрайна
преграда, давайки на ТЛ по-добър, чист бас,отколкото другите типове конструкции.
ТЛ,
макар огромни в сравнение с другите типове конструкции, все пак са по-малки
от безкрайната преграда и в допълнение, осигуряват подтискане, каквато безкрайната
преграда не може.
Същтността
на демпването на говорителя е причина,да може да получим много повече SPL
(максимално изходно ниво) на изхода на ТЛ, или затворена кутия, за това съдържание,
отколкото ние можем да вземем изход от някакъв говорител монтиран към безкрайна
преграда.
Ето Peerless
850146 в безкрайна преграда. Червената линия за говорителя е точно
върху синята линия, чийто очертания, като условия на безкрайна преграда в
останалите участъци. Мощтността е 1 ват.
безкрайна преграда
"Разширена"
ТЛ на Аугспругер
ТЛ подържа много по-добър
контрол над говорителя надолу до 20 херца
"Експлоатирана"
ТЛ
38 литрова затворена
кутия
Затворените кутии осигуряват най-добро
подтискане в сравнение с всички изброени до тук конструкции
70 литра отворена кутия
настроена на 23 херца
100 литрова отворена
кутия настроена на 23 херца
Отворените кутии
осигуряват добро подтискане надолу, до резонанса на кутията, но след това
те натоварват рязко и напълно.
|
|
_ASSOTOPIC
|
|
"Традиционни предавателни линии" | ВХОД | 1 коментар | Търсене в Дискусия |
| Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание. |
|
|
|