Bulgarian Audiophile Society
Добре дошъл, непознат! Можеш да се регистрираш безплатно тук!
Имай предвид, че този форум не е за начинаещи!


Навигация
·Начало
·Форуми
·Публикувай статия
·Моят акаунт
·Upload
·Download
·Архив
·Връзки
·Класация
·Теми
·Gallery Галерия
·Нова Галерия
·Конвертор на кирилица
 
Реклама


Онлайн магазин
 
Галерия
·Галерия
·Енциклопедия
·Пропаганда
 
Реклама от Google
 
Login
Псевдоним

Парола

Не сте се регистрирали?
Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
 
Forums

 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 продавам CD Philips CDC 745 за 40 лева
 Philips CD960
 Продавам две 6" ви басчета
 Продавам дек Technics RS-BX404
 Продавам тунер Technics ST-G460
 Как го прави Олег Рулит
 Продавам транзисторен ресивър JVC за 140 лева
 Купувам лампомер TESLA BM215A
 Продавам усилвател със субуфер 8" Megavox
 Пусни своя глас!Бъди пич!Бъди Българин!
 разпродажба 12",15",18" говорители
 Използване на 24 битов сигнал в SpectraLab
 Търся Fostex fe 126
 Китосване или рязане ?
 МОЯТ ПОСЛЕДЕН ЛАМПОВ УСИЛВАТЕЛ
 Продавам активен суб Harman/Kardon с дефект
 Пустите му АМЕРИКАНЦИ
 Подкрепете и този форум...

bgaudio.org Forums

 
 
Предавателни линии Природата на четвъртвълновия резонатор
Публикувано от???????? ??????? (oceanma Време: Saturday, August 21 @ 00:57:37 CEST
Със Съдействието на kirilov

Статия 3 от поредицата за предавателните линии.

Природата на четвъртвълновия резонатор

Статия 3 от поредицата за предавателните линии.

Използвах страницата на Боб Брейн:

http://geocities.com/rbrines1/, http://www.diysubwoofers.org/tls/

Природата на четвърт-вълновия резонатор

11/19/2002

ТЛ са направени, като говорителят е 2-ри ред (high-pass) филтър, и тръбата също действа като поредица от 2-ри ред (band-pass) филтри. Комбинацията създава 4-ти ред (high-pass) система.

За да илюстрирам това,аз представям 3 графики създадени с МатКАД шийтовете на М.Кинг.

Говорителят използван за тези примери е 7 инчов Peerless 850122. Рискованото начинание за този говорител е показан в раздела “Peerless Pipe”.

Първата илюстрация е за 90 ин. тръба с постоянна площ 10Sd (10 пъти площта на говорителя), като говорителя е монтиран от затворения край на тръбата. Избирам размерите на тръбата за тези примери за да покажа ясно особеностите на хармоничните серии в четвърт-вълновата тръба. Tя е достатъчно дълга за да се видят добре местата на резонансите и тяхното преместване за резонанса на говорителя. Площта на тръбата е достатъчно голяма, така, че тези крайни ефекти да се покажат ясно. Те са толкова важни в проектирането на четвърт-вълновите резонатори и тяхното минимизиране от проектанта.

Сумарна АЧХ

(Червено=сумарна АЧХ, Синьо=безкрайна преграда)

АЧХ на говорителя и порта

(Червено=Говорител , синьо=Порт)

Говорител и фаза на порта

(Червено=Говорител , синьо=Порт)

Импедансна характеристика

(Червено=Сумарна, Синьо=Говорител в безкрайна преграда)

Говорителят свива характеристиката като нисък Q 2-ри ред филтър с f3~75 херца. Първия резонанс е висок Q (band-pass) филтър с честота 35 херца. Високият край (high-pass) на основното спадане на крайната стойност е от 12дб/окт. Ниският край (low-pass) не спада прекалено далече, преди взаимодействие (пауза) с първия хармоник. Всички хармонични са като (band-pass) филтри. Тези ефекти се наричат гребенчати. Говорителя и порта са дефазирани на 180градуса при 0 Херца, и 90 градуса при всеки резонанс на тръбата. Фазовите различия се редуват в и извън фаза между хармониците. От тях спира тръбата (затворена от единия и отворена от другия край), като се появяват само нечетните хармоници.

Резонанса на говорителя е напълно подтиснат в честотния обхват, въпреки че се държи добре в импедансната характеристика. При всеки хармоник на тръбата, изхода на говорителя е подтиснат, показано в 2-те честотни характеристики и импедансната.

Така, ето каква работа имаме. Обикновенно спираме тези подивели шипове в тръбата. АЧХ на говорителя е основната информация в ръцете на проектанта. Изкуството на проектирането на ТЛ е да се настрои резонансната честота и Q на тръбата и да се подтиснат всички хармоници нагоре от основната честота на тръбата.

Дължината на тръбата и площта са:

Най-голямо значение за настройката на резонансната честота на тръбата има изборът на дължината на тръбата. Правейки тръбата по-дълга, резонансната честота слиза по-надолу, и аз няма да демонстрирам този факт. Избирам 60” за тези примери, не защото тази е резонансната честота на говорителя (чиста случайност), а защото знам, че това води до добър проект. Тази дължина се постига експериментално.

По-малко явно е,че увеличаването на нивото на изхода на тръбата се постига чрез увеличаване на пресечената площ.

Повишаването на площта на тръбата също така води до увеличаване на Q на тръбата. За този пример аз ще започна с площ на тръбата равна на Sd на говорителя:

Площ=Sd

Kомбинирана характеристика:

Характеристика на говорител/порт

Площ=2 Sd

Kомбинирана характеристика

Характеристика на говорител/порт

Площ=4 Sd

Комбинираха характеристика

Характеристика на говорител/порт

Увеличаването на пресечената площ, съответно на изхода е специфичен в основата си.

Индуктивен товар(Mass Loading):

Резонансната честота натръбата зависи от 2 неща:

1.Дължината на тръбата

2.Акустичен импеданс вътре и в края на тръбата.

Ако импеданса е капацитивен,дължината на тръбата ще бъде по-дълга от калкулираната ( f = c / 4L), и ако импеданса е индуктивен,тръбата ще бъде по-къса от изчислената. Електрическия аналог ще бъде, натоварена в основата си четвъртвълнова радиоантена. Бобината при основата е с по-къса физическа дължина за дадена резонансна честота. Подобни приложения са и за четвърт-вълновата тръба.

Най-лесните пътища за увеличаване на индуктивния товар на тръбата е да скосим,изострим тръбата към изхода, или да намалим площта и да увеличим дължината на порта. Геометрията на порта ще бъде обсъждана по-късно с дискусийте за правите тръби и TQWT. Тук ще увеличим съотношението на скосяване с намаляване на площта на порта. Тръбата има постоянно съотношение на скосяване. Първата тръба в тези серии е пример с права тръба с площ = 4 Sd

Съотношение на скосяване = 2:1

Комбинираха характеристика

Характеристика на говорител/порт

Съотношение на скосяване =4:1

Комбинираха характеристика

Характеристика на говорител

 

 

 

 

 

 

Съотношение на скосяване = 8:1

Комбинираха характеристика



Характеристика на говорител/порт

Като имаме съотношение на скосение, и следователно индуктивния товар се увеличава, резонансната честота на тръбата намалява. Също така нивото на изхода на основната честота намалява,като енергията е разпространена над лента с по-голяма ширина. Резонансната честота беше понижена от 50 на 30 херца, като съотношението се увеличи от 1:1 към 8:1. Но честотата на високите хармоници не беше понижена. Индуктивния товар на тръбата действа само за основната честота.

Позиция на говорителя:

Малко вероятно е,че истинските кутии ще имат говорител монтиран към затворения край на тръбата. Това са специални случаи,които гарантират това,но е извън темата тук. Позицията на говорителя в плоскостта ще бъде определена с конструктивно ограничение, дифракционни съображения, естетически съображения. Ако е възможно,както и да бяхме поставили говорителя, така щяхме да подтиснем една от хармониците на тръбата. Поставяйки говорителя на 1/3 от дължината надолу, правата или скосена тръба ще подтисне 1-вия обертон и 3-тия хармоник. 1/6 надолу ще подтисне 2-рия обертон и 5-тия хармоник:

Монтиран в края говорител

1/3 надолу

 

 

 

 

 

 

1/6 надолу

Демпване:

Основната стояща вълна в спрените тръби имат нулева скорост и високо налягане на възела в затворения край, и висока скорост и ниско налягане на антивъзела при отворения край на тръбата.

По-високите хармоници имат допълнителни възли и антивъзли разпределени навсякъде в тръбата. Ватата трябва да бъде поставена в тръбата в подобни,такива пътища и места, които да демпват високите честоти,докато подминават ниските честоти недокоснати. С поставянето на ватата в затворения край на тръбата,високо-скоростните антивъзли на хармо­ници­те ще бъдат демпвани,докато само нискочестотните час­ти на основната честота ще останат,преминат през демп­ващия материал.

Вземаме последния пример по-горе и поставяме 1лбр./куб фут в горната четвърт на тръбата:

Демпвана тръба

Всички шипове бяха преместени и гребените намалени по-добре от +/- 2 дб. Върха на резонанснатачестота на тръбата бе намален също така. Тези намаления на общите закъснения (Group Delay) и подобряването на характеристиката на преходния процес, довеждат до това, че създадената мощност на системата работи по-добре с повдигането на ниските честоти от стаята (Room Lifting).

Вълната дълго беше мислена за най-добрата плънка за четвърт-вълновите резонатори. Колкото и да показват експериментите, че там, около вълната няма никаква магия. Polyfil, Fiberglas и Miraflex, те всички имат подобни характеристики и са едно към едно като способност за поставянето им на местата, с такова съотношение тежест/обем. Аз предпочитам Polyfil,защото е лесен за употреба. Обикновено е пакетиран достатъчно здраво за да остане на мястото си. Miraflex има тенденция към сплитане, а Fiberglas може да ви обезобрази, ако нямате маска и ръкавици.

 
Връзки
· Повече за Предавателни линии
· Статии от ???????? ??????? (oceanma


Най-четена Статия Предавателни линии:
Реалистични наблюдения

 
Рейтинг за Статия
Среден Резултат: 5
Гласа: 2


Моля, използвайте допълнението и гласувайте за тази статия:

Отличен
Много Добър
Добър
Среден
Слаб

 
Опции

 Извеждане в Отделна Страница Извеждане в Отделна Страница

 
_ASSOTOPIC

Предавателни линии

"Login" | ВХОД | 1 коментар | Търсене в Дискусия
Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не е позволено Коментари за Анонимни, моля регистрирайте се

Re: Природата на четвъртвълновия резонатор (Резултат: 1)
от Neon_Knight Време: Saturday, July 29 @ 14:50:15 CEST
(Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение)
Oceanman, написал си много добра и полезна статия. Трябва да се освободиш обаче от една специфична правописна грешка при ползване на множествено число, например: индукциЙ, институциЙ И друга: интервал се слага след всеки препинателен знак, пример: Аз предпочитам Polyfil,защото е лесен за употреба Дано това не те обижда, иначе си талант в тази теория :)



muzica noua muzica noua
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Генериране на страницата: 0.04 секунди