Bulgarian Audiophile Society
Добре дошъл, непознат! Можеш да се регистрираш безплатно тук!
Имай предвид, че този форум не е за начинаещи!


Навигация
·Начало
·Форуми
·Публикувай статия
·Моят акаунт
·Upload
·Download
·Архив
·Връзки
·Класация
·Теми
·Gallery Галерия
·Нова Галерия
·Конвертор на кирилица
 
Реклама


Онлайн магазин
 
Галерия
·Галерия
·Енциклопедия
·Пропаганда
 
Реклама от Google
 
Login
Псевдоним

Парола

Не сте се регистрирали?
Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
 
Forums

 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 продавам CD Philips CDC 745 за 40 лева
 Philips CD960
 Продавам две 6" ви басчета
 Продавам дек Technics RS-BX404
 Продавам тунер Technics ST-G460
 Как го прави Олег Рулит
 Продавам транзисторен ресивър JVC за 140 лева
 Купувам лампомер TESLA BM215A
 Продавам усилвател със субуфер 8" Megavox
 Пусни своя глас!Бъди пич!Бъди Българин!
 разпродажба 12",15",18" говорители
 Използване на 24 битов сигнал в SpectraLab
 Търся Fostex fe 126
 Китосване или рязане ?
 МОЯТ ПОСЛЕДЕН ЛАМПОВ УСИЛВАТЕЛ
 Продавам активен суб Harman/Kardon с дефект
 Пустите му АМЕРИКАНЦИ
 Подкрепете и този форум...

bgaudio.org Forums

 
 
Домашно кино Домашно кино на практика, част 5
Публикувано от???. ?????? ??????? (??? Време: Thursday, October 28 @ 16:59:23 UTC
Със Съдействието на kirilov

Разполагане на оборудването, създаване на условия за комфортно гледане

Домашното кино на практика Домашното кино на практика. Част5 Разполагане на оборудването, създаване на условия за комфортно гледане
Дойде време да си поговорим не за оборудването и озвучителните тела, а за помещението от гледна точка на осигуряване на комфорт при гледането на филма. Ние, разбира се, няма да си говорим за дизайна на интериора, тъй като представата за него е различна за всеки, но извън рамките на дизайна съществуват множество аспекти на организацията на различните детайли на интериора за осигуряване на максимален комфорт на зрителите в домашното кино. Осветление в стаята Тъй като озвучителните тела, компонентите и кабелите нивото на осветеност въоще не ги засяга, организацията на фоновото осветление по време на филма изцяло и напълно зависи от типа на използваното устройство за изображение. Плазмени панели, кинескопни ТВ, проекционни ТВ Всичките три типа апарати представляват устройства, чиито екрани имат собствено осветление с доста голяма яркост. Лекарите не препоръчват да се гледа ярка светлина в пълна тъмнина-очите се напрягат и бързо се уморяват. Но и при ярка дневна светлина съвсем не е приятно да се гледа филм в домашното кино-екрана вече не изглежда толкова ярък, картината не изглежда реалистична. А това ще доведе само до загуба на ефекта на присъствие в произтичащото на екрана действие. За това не се препоръчва да се допуска дневната светрина в помещението. При това дневната светлина не е постоянна по отношение на интензивността (ту свети слънце, ту дойдат облаци), а това отвлича. Освен това е възможно възникването на бликове на екрана-а това вече е съвсем лошо. Дневната светлина се блокира по няколко начина-с помощта на традиционните жалузи, непропускащи светлина щори или спициална защита от светлината (светлонепропусклив материал, закриващ цялата площ на прозореца). По желание такава светлинна защита може да се снабди с дистанционно управление, или да се включи нейната управляваща схема към 12-волтовия тригер на ресивъра. Тоест, при включване на ресивъра (или определен вход на ресивъра) светлинната защита ще се акивира автоматично. В помещението трябва да се създаде полумрак-да се осигури комфортна за очите подсветка, но да се следи тя да не отвлича внимението от гледането на филма. Именно за това е най-рационално да се използва скрита подсветка-осветителни тела, осветяващи със слаба насочена светлина стената или тавана по такъв начин, че пряката светлина от осветителното тяло да не се вижда. Избягвайте близкото разполагане на осветителното тяло до осветяваната повърхност, за да не изглежда прекалено ярко светлинното петно, защото става отвличащо-подсветката трябва да бъде колкото е възможно по-равномерна. Що се отнася до светлинния поток, за стая с площ 20-30 м2 е напълно достатъчна светлината от една лампа с нажежаема жичка с мощност 40-60 W. Тъй като фоновата подсветка няма да дава пряка светлина, в стаята ще се създаде уютен полумрак-ще можете да се придвижвате из стаята или без специално прицелване ще можете да вземете пакета с чипс, но прочитенето на някакъв текст на хартия ще бъде проблематично. В този случай картината даже на ярък плазмен панел ще се възприема съвсем комфортно дълго време. Проектор с екран. Тук всичко е просто-вашата задача е да осигурите пълна тъмнина в помещението, защото в противен случай ще ви се наложи да се охарчите за проектор с много мощен светлинен поток-няколко хиляди ANSI. Просто даже малко светлина по време на гледането на филм от проектора довежда до катастрофално падане на контраста, изкривяване на цветовата палитра и т.н. С една дума, вече няма да получите удоволствие от такава картина. А в пълна тъмнина може да се постигне качествено изображение даже от проектор със сравнително малък светлинен поток, при условие, че разумно подходите към избора на екрана (не прекалено голям диагонал и качествен материал с добри отразяващи свойства). Мебели А по-точно диван и/или кресла. Тук има две изисквания: диванът или креслата трябва да бъдат удобни при продължително седене. И второ-облегалката не трябва да бъде висока-тя трябва да свършва най-много на нивото на плещите на седнал човек. От самосебеси се разбира-никакви облегалки за глава. В противен случай сигнала от тиловите озвучителни тела или совсем няма да се чува, или ще бъде изкривен поради отраженията от разположените близко до ухото повърхности на облегалката на дивана или креслото. Желателно е да се използват прави дивани, разположени точно против екрана. Когато диваните са ъглови или полукръгли, някои от седящите на тях зрители могат да се окажат полуобърнати към екрана, което ще доведе или до бързо уморяване на шията, или до некоректно положение спрямо озвучителните тела. Устройства за изображение Тъй като при разполагането на телевизора, проекционния телевизор и плазмения панел не може да се прояви особена фантазия ( освен, че плазмения панел може не само да се постави на стойка, но и да се окачи на стената), то няма особен смисъл да говорим за тях. Виж, в случая с проектора има значително повече варианти-за тях ще си поговорим. Най-простия вариант е да се постави проектора на малка масичка. Но въпреки, че изглежда прост, този начин на „инсталиране” има ред недостатъци: светлината от вентилационните отвори на проектора ще отвлича от гледането, ще се чува шумът от системата за охлаждане (макар, че не е много силен). Пък и стърчащите проводници не на всеки се харесват. За това пък има и плюс-проектора може да бъде прибран в шкафа, а при необходимост бързо да се постави обратно. Наистина, в този случай най-вероятно ще се наложи всеки път да се настройва фокуса и осветеността, макар, че това може да се преживее. Все пак, повечето хора предпочитат стационарното разполагане на проектора, даже ако домашното кино се разполага не в отделна стая, а в една от жилищните. Ако при ремонта на помещението се взема пред вид разполагането в нея на домашното кино, много удобен изглежда монтажа на проектора на тавана. Монтажа на проектора на тавана има няколко неоспорими предимства: първо, той не пречи, защото не заема драгоценното жизнено пространство в стаята. Второ, проектора може да бъде невидим, ако под него поставим красив декоративен панел. Трето, при такова стационарно разполагане на проектора и екрана (последния може да се изважда от ниша в тавана, или постоянно да виси на стената), отпада необходимостта да се настройва фокуса и осветеността. Впрочем, минусите на таванното инсталиране на проектора лесно могат да покрият всички плюсове. Най-главния минус е, че таванния монтаж на апарата е невъзможен, ако още на етап ремонт към нужната точка на тавана не са били прекарани съответните кабели (сигнален и силов). При това, предварително трябва да е ясен модела на проектора, за да се знае точно на каква височина ще се окачва, какви кабели трябва да се прекарат до него. А за това е необходимо да се определи най-малкото положението на стойката с апаратурата и, вероятно, модела на DVD-плеъра, имащ необходимите изходи. Общо взето, обикновенно проектора се монтира на тавана тогава, когато, когато в процеса на ремонта и довършителните работи в помещението се съставя цялостен комплексен проект на бъдещото домашно кино. В този случай цялото оборудване обикновенно се подбира предварително, а по време на ремонта стои в кутиите, но вие знаете точно как и къде да прекарате кабелите (видеокабели, кабели за озвучителните тела, кабела за събуфера, силовите кабели и, може би, кабелите за управление). С една дума, това вече е сериозно инсталиране. За това, ако искате да направите кино с проектор във вече ремонтирано помещение, варианта с монтиране на проектора на тавана едва ли ще ви пасне. А какво да правим, ако ремонта в стаята вече е направен-тоест, не ви се иска да да къртите стените и тавана за прокарване на кабелите до висящия проектор? Тогава си струва да обърнете внимание на твърде популярната схема на разполагане на оборудването на домашното кино в един бокс. Този бокс се поставя или между креслата, или пред дивана. В него се разполагат всички компоненти на аудиочастта и самия проектор. Външно боскът може да се оформи както ви харесва-формата и цветът могат да бъдат всякакви. Обикновенно бокса се прави по индивидуални чертежи, или готова стойка за апаратура просто се заобикаля с декоративни паравани, или пък се облича в някакъв декоративен „куфар”-пътища много. С изработката на бокса се занимава или бригадата строители, правещи ремонта на апартамента, или бригадата инсталатори, монтиращи киното-това обикновенно се решава в процеса на инсталиране. Впрочем, ако вие сами си правите домашното кино, не е трудно да си направите и подобен бокс. Главното е да се погрижите за добра вентилация-ресивъра и проектора не могат да работят в малки затворени обеми поради силното нагряване на компонентите (особенно важна е добрата вентилация за проектора). Въдможно е също използването на бокс само за проектора, докато цялото останало оборудване се намира, да кажем, в ниша в стената. А сега за плюсовете и минусите на такъв бокс: Плюсове:
  • Отсътствие на шум от системата за вентилация на проектора;
  • Отсътствие на отвличаща светлина от вентилационните отвори на проектора;
  • Отсътствие на отвличаща светлина от дисплеите на компонентите;
  • близко расположение на компонентите един от друг и до проектора, което облекчава свързването между устрайствата и позволява да се спестят парите за дълги кабели;
  • естетичен външен вид: оборудването се намира на едно място, а всички снопове кабели и задните части на апаратите не се виждат.
Минуси:
  • необходимо е да се прекара захранване до бокса
  • необходимо е да се прекарат кабелите от бокса до озвучителните тела.
Първият минус като че ли въоще не е минус, а задължително условие за работата на всяко едно оборудване. Във всички случаи ще се наложи да се решава този проблем. Вторият минус престава да бъде такъв, ако имате мокет или голям килим (меко покритие на пода настоятелно се препоръчва-виж първата статия от поредицата)-купете си плоски или лентови кабели за озвучителните тела и проблема е решен. Ако имате паркет или балатум, може да се измисли някакво общо извеждане на кабелите от бокса с последващо разклоняване в первазите. Или още някак... И накрая, най-разпространения начин, който е удобен за малки помещения с напречно разположение на комплекса-закрепване на проектора над дивана с помощта на окачена полица или конзола. Стойката с апаратурата в този случай обикновенно се разполага до дивана. По-голямата част от видеокабела и захранващия кабел на проектора ще бъде скрита под дивана и зад неговия гръб. Остава да се замаскират някакви си 60-70 см. кабел на стената, който ще мине от гърба на дивана до проектора. В този случай също остава проблема за прекарване на кабелите от стойката до озвучителните тела и събуфера. Начините за решаването на този проблем са описани в отделна статия. Разполагане на компонентите (или „преследване на естетиката”) Ако в домашното кино използвате на проектор с екран, а телевизор, компактен проекционен телевизор или плазмен панел, най-разпространена е максимално компактната компановка на всички компоненти на системата-в голяма стойка се поставя озвучителното тяло на централния звуков канал на комплекса, а на горния рафт се разполага телевизора или плазмения панел. От гледна точка на свързването, това е най-простия и рационален вариант. Това решение ще ви свърши работа и тагава, когато ремонта в стаята вече е направен, а нямате намерение да къртите стените и пода. Но от гледна точка на естетиката това далеч не е най-добрия вариант. Защо? Натрупването на апаратурата, както и многото светещи елементи на дисплеите на апаратите, както и подсветката на някои копчета много отвлича от гледането. Да, може да се използва стойка, затваряща се с непрозрачни вратички-това ще ви избави от необходимостта да гледате цялата тази „светомузика” на компонентите, но в този случай и инфрачервените сигнали на дистанционното управление няма да достигат до компонентине, а освен това външния вид на стойката ще бъде много неугледен и ще изглежда масивна. Освен това, възниква и проблем с необходимата вентилация за охлаждане на компонентите... Така, че ако искате да си направите наистина „възрастен” комплекс от гледна точка на естетиката, стойката с апаратурата трябва да се разположи там, където по време на гледането на кино няма да я виждате даже с периферното зрение тоест, обикновенно зад дивана. И повярвайте, ще стане много по-приятно да гледате кино. Проблемът с предаването на командите от дистанционното се решава лесно с помощта на инфрачервен трансмитер. Разбира се, има смисъл да гоним естетиката, само ако за екран използвате плазмен панел, защото той може да се окачи на стената. А 32" телевизор или прожекционния телевизор не си струва да окачвате на стената :-) Ако отидем още по-далече, можем напълно да освободим пода, използвайки плоски настенни озвучителни тела (панели NXT или традиционни динамични озвучителни тела в плоски корпуси)-стил hi-tech. При грамотен избор на озвучителните тела, едва ли ще загубите от качеството на звука на филма, но при сериозна музика такива озвучителни тела езва ли биха харесали на всеки. Но има и компромисен вариант-вградена акустика. Само, че тези озвучителни тела изискват специални вдлъбнатини в стените (обикновенно дълбоки не повече от 10 см.), които се правят още на етап ремонт.За това пък, при грамотно инсталиране ще звучат като корпусни озвучителни тела, а ще изглеждат като настенни. В трите случаи системата ще изглежда ето така: И накрая, при съвсем сериозен подход към построяването на домашното кино, може да скриете озвучителните тела зад драперия от акустически прозрачен плат. Така могат да се скрият както огромни озвучителни тела за поставяне на пода, така и компактни тела за поднавяне на рафт. В крайна сметка ще се вижда само екрана-както в истинско кино.
Илья Суханов (
ilyasukhanov@ixbt.com)

Публикувано — 19 октомври 2003 г.


"Домашно кино на практика, част 5" | ВХОД | 0 коментари
Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не е позволено Коментари за Анонимни, моля регистрирайте се
muzica noua muzica noua
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Генериране на страницата: 0.12 секунди