Bulgarian Audiophile Society
Добре дошъл, непознат! Можеш да се регистрираш безплатно тук!
Имай предвид, че този форум не е за начинаещи!


Навигация
·Начало
·Форуми
·Публикувай статия
·Моят акаунт
·Upload
·Download
·Архив
·Връзки
·Класация
·Теми
·Gallery Галерия
·Нова Галерия
·Конвертор на кирилица
 
Реклама


Онлайн магазин
 
Галерия
·Галерия
·Енциклопедия
·Пропаганда
 
Реклама от Google
 
Login
Псевдоним

Парола

Не сте се регистрирали?
Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
 
Forums

 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 продавам CD Philips CDC 745 за 40 лева
 Philips CD960
 Продавам две 6" ви басчета
 Продавам дек Technics RS-BX404
 Продавам тунер Technics ST-G460
 Как го прави Олег Рулит
 Продавам транзисторен ресивър JVC за 140 лева
 Купувам лампомер TESLA BM215A
 Продавам усилвател със субуфер 8" Megavox
 Пусни своя глас!Бъди пич!Бъди Българин!
 разпродажба 12",15",18" говорители
 Използване на 24 битов сигнал в SpectraLab
 Търся Fostex fe 126
 Китосване или рязане ?
 МОЯТ ПОСЛЕДЕН ЛАМПОВ УСИЛВАТЕЛ
 Продавам активен суб Harman/Kardon с дефект
 Пустите му АМЕРИКАНЦИ
 Подкрепете и този форум...

bgaudio.org Forums

 
 
Рупори Защо работи системата еднотактен триод + чувствителен високоговорител
Публикувано отstefan_stefanov Време: Tuesday, August 03 @ 12:25:57 CEST
Със Съдействието на stefan_stefanov

В нашите аудиофилски форуми членовете имат профили, които обикновено включват мото. Моето е: "Ако първият ват не струва защо да продължаваме?" Казвайки това имам пред вид не само още един упорит опит да ви убедя, че стъпало ЕТ (еднотактен триод) е единственият начин да получим добър звук или че чувствителните говорители винаги звучат по-добре от всичко останало.



През всичките тези години научих, че за всяко предположение в областта на аудиото има изключения, които показват точно обратното. Този "закон" се отнася до всеки аспект на аудиотехниката, от касетите до говорителите и всички кабели и компоненти между тях.

Повечето хора, например, приемат, че 2 до 8 вата на канал от ЕТ стъпало не би било
чак толкова силно за да бъде сериозно. То не би могло да има някакъв истински бас, но чуваме такива среди, които си струват!

Повечето хора също предполагат, че единственичт начин да чуят динамика от "мравешки" усилвател е да използват голяма гадна фуния, така че, къде е истината?

Всички тези мнения са може би страничен ефект от главната посока, поета от хай-енд аудиотехниката през шестдесетте. Полупроводниците направиха мощните усилватели достъпни за всички и производителите започнаха да правят говорителите по-малко ефективни за да намалят размерите им и да подобрят неравномерността им в честотната област.

Независимо от разпространеното мнение, не е необходимо да използвате говорители с хорни, за да се радвате на ЕТ усилвател. Обаче може да намерите доста такива проекти, които звучат чудесно, че и по-добре, така че въпросът остава:

Какви са предимствата при използването на ЕТ с високоефективни говорители?

За да отговорим, нека започнем с предимствата на ЕТ усилвателя спрямо останалите. Еднотактният триод е най-простата схема, използваща най-малко елементи. Обикновено това е едно драйверно стъпало свързано с едно изходно стъпало. Триодите нямат нужда от отрицателна обратна връзка (ООВ), използвана често в повечето противотактни схеми (полупроводникови или лампови). ООВ се използва за намаляване на изкривяванията и при полупроводниковите схеми често е единственото средство, което предпазва транзисторите да изгърмят в усилвателя ви. ООВ проблем ли е? Ако нямате нищо против размазването във времето и произтичащото размазване на звуковата картина, то, мисля си, че вероятно не е проблем.

Отделно от предимството на опростеността, има и по-дълбока причина за използването на ЕТ усилватели. Магията преобладава в първия ват. Под магия разбирам вьтрешната детайлност и по-голямата част от динамиката. Например, при чифт 96 dB говорители захранвани с 1 ват спрямо средният шум в стаята ви за слушане (55 dB) дава 40 dB динамика (96 – 55 = 41 dB). Добавяйки втори ват увеличаваме динамичният обхват само с 3 dB. За всеки допълнителни 3 dB трябва да удвоим мощността. Това ясно показва че в първият ват има повече от 10 пъти повече динамика спрямо втория ват.

Това ни довежда директно до озвучителните тела. Типичният високоговорител днес е с ефективност 86 dB за 1 ват. Преди него обикновено има сложен филтър предназначен да осигури плоската честотната лента и импеданс. Филтърът от своя страна обикновено разсейва значителна част от първият ват като топлина преди даже сигналът да стигне самия високоговорител. За достигане на същото ниво на звуковото налягане както на говорителя с 96 dB и 1 ват средният говорител ще се нуждае от 16 вата. Ако използваме 2 вата и 96 dB говорител, в другия случай ще са необходими 32 вата.

Проблемът тук е разделителната способност. Ако не можете да достигнете звуковото ниво с първия ват вие вероятно няма да може да чуете какво се случва в този първи ват. За да се постигне висока ефективност на говорителя трябва движещите се елементи да имат малка маса. Това ги прави невероятно по-бързи или по-точни, ако щете, от говорител с по-тежки подвижни елементи. Ако харесвате вътрешните детайли и искате да чуете всички структури и пластове на добрия запис, на вас ви е необходим бърз, ефективен и съгласуван високоговорител.

Добър ЕП усилвател в комплект с озвучиелно тяло с един широколентов високоговорител без филтри или с прост двулентов филтьр с минимален брой части само за пищялката, притежава чистота и дълбочина която просто не се среща в повечето конвенционални системи. Това решение е еталон за яснота и е известно заради способността си да създава незабравима и истински тримерна звукова картина. Басите и динамиката в този комплект звучат по-реалистично, което е свързано със скоростта и разбираемостта.

Консултирал съм много хора за техните звукови системи, като най-разпространените оплаквания включват сух и понякога изморяващ звук с доста скучна звукова картина, последвани от разбирането, че това не позволява да се свържеш емоционално с музиката както би могло да се получи. Опитът ме е научил, че най-лесният начин да получиш жив звук с поразителна чистота и детайлност, нещо което намагнетизира слушателя, е да му пуснеш ЕТ с чифт прости високоефективни озвучителни тела. А обикновено това е и най-евтиното решение.

Най-доброто доказателство за това са мненията на аудиофилите, които са имали няколко стотин вата и няколко хиляди долара инвестирани в поредния върхов модел аудио, но споделящи, че дори добър 2 ватов ЕТ с ефективни говорители има по-добра динамика и плътност, което те намират просто за изумително. Ако сте наблюдавали как аудиофилите сменят уредбите си ще видите как тези, които са се спрели на ЕТ с добри озвучителни тела рядко намират нещо, което да им харесва повече.

"По-голямото е по-добро" като идея свързано с "по-скъпото е по-добро" е спънката, която пречи на повечето аудиофили да открият истинския HiFi звук. Ще ви се смеят ли продавачите в магазина? Ще ви се смеят. Ще ви се смеят ли приятелите аудиофили когато им кажете че сте продали всичко и сте си взели 2 ватов усилвател? Ще ви се смеят. Важно ли е това за вас? Само вие решавате, но ще ви кажа, че това няма много общо с високата вярност.

В заключение, помнете това: Опасно е да групирате усилватели, тонколони, кабели и др. на подредени малки категории в усилията си да ги разберете. Не всички лампови усилватели звучат добре. Не всички полупроводникови усилватели звучат лошо. Интернет даде възможност на аудиофилите да изучават нещата по далеч по-малко предубеден начин от преди. Преди Интернет имаше само професионални списания и литература на производителите за да ни просвещават всички нас и това бяха доста предубедени източници. Разбира се, че Интернет е пълен с невярна информация, къде нарочно, къде от незнание, но тук може да погледнете от всички страни и да вземете решенията си.

Стив Декерт
High Fidelity Engineering Co.
(http://www.decware.com/paper43.htm)

(Превод: Стефан Стефанов
st_stefanov at bulgaria dot com)


 
Връзки
· Повече за Рупори
· Статии от stefan_stefanov


Най-четена Статия Рупори:
Рупори - основни положения.

 
Рейтинг за Статия
Среден Резултат: 5
Гласа: 6


Моля, използвайте допълнението и гласувайте за тази статия:

Отличен
Много Добър
Добър
Среден
Слаб

 
Опции

 Извеждане в Отделна Страница Извеждане в Отделна Страница

 
_ASSOTOPIC

Рупори

"Login" | ВХОД | 1 коментар | Търсене в Дискусия
Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не е позволено Коментари за Анонимни, моля регистрирайте се

Re: Защо работи системата еднотактен триод + чувствителен високоговорител (Резултат: 1)
от horn_power Време: Wednesday, October 04 @ 12:01:38 CEST
(Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение)
браво!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! така се дава акъл,а не като някои юзери които се кефят на400 ватови колони в 1киловатт.РЕСПЕКТ



muzica noua muzica noua
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Генериране на страницата: 0.05 секунди