|
Не сте се регистрирали? Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
|
|
|
|
| |
Да си направим сами Център
Публикувано отkmkirilov Време: Saturday, March 18 @ 00:53:53 UTC
Със Съдействието на demon
Поради все по-често постъпващите запитвания във форума относно т.нар. Централен вискоговорител или "център", реших да напиша тази тема, като се надявам тя да бъде полезна на тези които са решили да направят своя център сами.
Поради все по-често постъпващите запитвания във форума относно т.нар. Централен вискоговорител или "център", реших да напиша тази тема, като се надявам тя да бъде полезна на тези които са решили да направят своя център сами. За тези които са решили да се сдобият с "купешки" център, съветът е съобразете се с финансовите си възможности, и се доверете най-вече на своите уши.
На първо място стои въпросът какви и колко говорители ще използвате за конструкцията. Помнете че тъй като центърът най-чсето се поставя върху телевизора, говорителите задължително трябва да са екранирани. Често използвана конфигурация е МТМ или т.нар. Даполито. Представлява два мидбаса и между тях високотонов говорител. При това положение двата мидбаса е добре да се свържат в паралел. Получава се печалба от 3 децибела чувствителност, която трябва да се вземе предвид за изравняване на чувствителностите на ВЧ и НЧ. Серийното свръзване притежава недостатъка, че съпротивленията на говорителите си влияят и си променят електрическият качествен фактор. Ако така свързаните говорители ще се използват за ФИ конструкция, то параметрите им се променят ( промените са обсъждани многократно по форума - поразтърси се! ) Тази конфигурация притежава редица преимущества, като най-важното от тях е много добрата характеритика на насоченост. За мен това е идеалният вариант за среден говорител. колкото по-близо един до друг са разположени говорителите, толкова по-доре. Ако решите да сте съвсем педантичен към изработката, може да изрежете два полудкръга в пръстена на високотоновия говорител, така че да доближите източниците максимално.
Следващият въпроси е на дневен ред е: каква акустична конструкция да избера? Най-често използваната
конструкция за център е басрефлекс ( ФИ ) и затворен обем. Много рядко накой решава да сглобява ТЛ или хорн център (
Владо ти си от тях ;-) ). И двете конструкции ( ФИ и затворен обем ) имат своите предимства и недостатъци, които няма да разглеждаме тук. Помнете че при ФИ хода на мембраната нараства рязко под честотата на настройка на басрефлекса. Това означава, че ако ресиверът ви няма настройка на високочестотен филтър за всеки един сърраунд канал, трябва да предвидите пасивен такъв. Затвореният обем "държи" мембраната на говорителя и тя по-трудно излиза извън контрол. При еднакви други условия ФИ може да слезе до по-ниска долна гранична честота на системата. Друг недостатък на ФИ е по-трудната му настройка.
И ето че дойде време за филтрите. Най-често се избират мидбасови говорители, които могат да бъдат използвани
до относително висока честота. В този случай е целесъобразно да се използва филтър от нисък ред. Тук е мястото да препоръчам своите любими последователни филтри от първи ред :-) . Това са единствените фитри в природата, които
притежава гладка предавателна характеристика ( в честотата на сряза каквото не го свири ХЧ го свири ВЧ ). Схемата на
такъв филтър е показана на фигурата.
Тъй като обикновено ВЧ е по-чувствителен от НЧ говорителя, се налага компенсация или т.нар изравняване на чувствителностите на говорителите. При този вид филтри това става елементарно. Само тябва да включите в сметката последователното съпротивление на индуктивността. Или казано по друг начин да съобразите с каква дебелина проводник трябва да навиете бобината за да получите необходимото съпротивление и индуктивност. За целта съществуват множество калкулатори на бобини. С малко повече игра се получава желаният ефект. Естествено може да се използва и филтър от по-висок ред. За неговото изчисляването на двуредов филтър има много добра форма в раздел downloads.
|
|
"Да си направим сами Център" | ВХОД | 5 коментари | Търсене в Дискусия |
| Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание. |
|
|
Re: Да си направим сами Център (Резултат: 1) от gps (gps2002@mail.bg) Време: Saturday, March 18 @ 09:00:39 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Само да допълня че при два мидбаса свързани паралел в общ обем е добре резонансните им честоти да се различават малко- с около 10%.Така се подобряват преходните процеси(импулсните характеристики). |
|
|
Re: Да си направим сами Център (Резултат: 1) от Demon Време: Monday, March 20 @ 14:50:16 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Тъй като статията е писана набързо ( в обедната почивка :-)) ) добавям следните уточнения:
Изравняването на на чувствителностите с помощта на съпротивлението на бобината става в случя когато паралелната комбинация от двата мидбаса е с по-висока чувствителност от високотоновият говорител. Когато ВЧ е по чуствителен - методите са ясни ( последователен резистор или L-пад )
Съществува опасност от претоварване на усилвателя при избор на ниска срязваща честота. В текста съм посочил, този филтър е приложим при относитлено висока срязваща честота. Все пак е добре да се симулира импеданса на системата със SPICE например.
Идеалният случай на избор на честота на срязване е тази след която съществува естествен спад в характеристиката на мидбаса, а високотоновият е с гладка АЧХ поне 2 октави под избраната честота. |
Re: Да си направим сами Център (Резултат: 1) от oceanman Време: Monday, April 10 @ 09:18:28 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Екстра статия,Иво.Много изчерпателно си я описал...
Е..трябва да има и откачени като мен с ТЛ център на 42 херца...Ефекта е поразителен...При качествено записани монопрограми се има усещането за действащ Суб... |
]
|
|
|