Bulgarian Audiophile Society
Добре дошъл, непознат! Можеш да се регистрираш безплатно тук!
Имай предвид, че този форум не е за начинаещи!


Навигация
·Начало
·Форуми
·Публикувай статия
·Моят акаунт
·Upload
·Download
·Архив
·Връзки
·Класация
·Теми
·Gallery Галерия
·Нова Галерия
·Конвертор на кирилица
 
Реклама


Онлайн магазин
 
Галерия
·Галерия
·Енциклопедия
·Пропаганда
 
Реклама от Google
 
Login
Псевдоним

Парола

Не сте се регистрирали?
Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
 
Forums

 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 Форума на БГАУДИО се премести на нов адрес.
 продавам CD Philips CDC 745 за 40 лева
 Philips CD960
 Продавам две 6" ви басчета
 Продавам дек Technics RS-BX404
 Продавам тунер Technics ST-G460
 Как го прави Олег Рулит
 Продавам транзисторен ресивър JVC за 140 лева
 Купувам лампомер TESLA BM215A
 Продавам усилвател със субуфер 8" Megavox
 Пусни своя глас!Бъди пич!Бъди Българин!
 разпродажба 12",15",18" говорители
 Използване на 24 битов сигнал в SpectraLab
 Търся Fostex fe 126
 Китосване или рязане ?
 МОЯТ ПОСЛЕДЕН ЛАМПОВ УСИЛВАТЕЛ
 Продавам активен суб Harman/Kardon с дефект
 Пустите му АМЕРИКАНЦИ
 Подкрепете и този форум...

bgaudio.org Forums

 
 
Рупори История на Рупорите
Публикувано от????? ??????? Време: Saturday, July 31 @ 13:04:59 UTC
Със Съдействието на che

За да можем да оценим от днешна гледна точка съществуването на Рупорите е важно да погледнем към историята на електроакустичното възпроизвеждане на звук и музика. Ще се опитам да ви припомня на кратко най-основните факти в случай че тъкмо сте се запознали с Рупорите.

Добре, значи…защо рупори? Повечето хора ЗНАЯТ, без всъщност да им е известно защо, че звукът може да бъде “усилен” с всичко, което малко или много прилича на рупор. Концепцията е била използвана в музикалните инструменти още от зората на времето, въпреки че начинът на действие на рупора е сравнително отскоро познат. Това, което е интересно за рупорните привърженици е как рупорите си взаимодействат с електродинамичните/електромагнитните излъчватели. Това е силно свързано с развитието на радиото и електрониката като цяло. Когато Лий ДеФорест изобретява вакуумния триод, изведнъж става възможно да се УСИЛИ електрически сигнал до нива, достатъчни “излъчвателите” (слушалките от тази епоха, с фиксирана намотка дърху желязна котва, възпроизвеждащи вибрация в метална диафрагма, окачена близо до намотката) да зазвучат по-силно от дотогава постижимото. Перспективата да слушаме радио, без да носим слушалки предвещава нови възможности. Да влезе Рупорът! Първите рупорни високоговорители са по същество слушалки с прикрепени рупори. Най-ранните лампови усилватели дават много малки мощности, обикновено в миливатовия диапазон. Излъчвателите, използвани в първите рупори се отличават с ниско качество на звука (въпреки, че са ги смятали за зашеметяващи по това време) и посредствената ефективност не е помагала да се постигне много със скъпите маломощни усилватели, налични тогава. Ненужно е да споменаваме, че толкова ограничени мощности, е необходимо да бъдат компенсирани с високоефективни озвучителни тела. Важният пробив е през 1927, когато двама джентълмени, наричани Уент и Турас, инженери в лабораториите на Бел, реализират конструкция, която ще стане крайъгълен камък в историята на висококачественото аудиовъзпроизвеждане: Компресионният рупорен драйвер. (Според рупорната терминология ДРАЙВЕР е всъщност излъчвателят, прикрепен за гърлото на рупора). Това, което те се опитват да постигнат с такава конструкция, е максимално възможна ефективност, както и разширяване на честотния диапазон. Общо взето, конструкцията на компресионния драйвер е ДЕФИНИРАНА от това древно изобретение. Техният драйвер използва полето на електромагнит за намагнитване на полюсните накрайници (по това време не е имало достатъчно силни, евтини и практични постоянни магнити). Те използват за пръв път, намотка върху алуминиева лента (все още “еталон” в компресионните драйвери през 1995 г., почти 70 години по-късно). Диафрагмата е вдлъбнат алуминиев купол (използван в много днешни модели), прикрепен към звуковата намотка, която е била самоподдържаща се (т.е. незалепена към намотката), за да се намали подвижната маса. Драйверът на Уент и Турас също има фазов разпръсквател – устройство, разположено между диафрагмата и гърлото на рупора, чиято цел е да осигури кохерентно сливане на фронтовете на звуковите вълни от диафрагмата и гърлото на рупора. Конструкцията на фазовия разпръсквател и преходът към постоянни магнити са единствените съществени разлики между драйвера на Уент-Турас и днешните модели. Патентованият през 1928 г. високоефективен излъчвател на Уент и Турас е произвеждан от Уестърн Електрик (Подразделение на Bell/AT&T) и ранните WE модели като 555/555W рупорни драйвери са почти идентични с патента. Ранните WE компресионни драйвери са смятани за добре звучащи, дори според днешните стандарти. За съжаление 99% от тях са притежание на японски аудиофили. Драйверите на Уестърн Електрик са важен компонент в ранните модели на звуковите системи за домашно кино на Movietone/Vitaphone през 1930-те. Драйверите от компресионен тип не могат да възпроизвеждат БАС, така че рупорите с компресионни драйвери имат нужда от някаква система за възпроизвеждане на бас. Те могат да бъдат рупорни бас драйвери или директни излъчватели (използващи механизми, различни от рупорните). Драйверите, използвани в бас-рупорите не се различават концептуално от бас-драйверите (woofers), използвани в днешните системи. Съществената и новаторска работа върху нискочестотните и широколентови рупори и драйвери по това време (20-те и 30-те години на 20-ти век) е извършена от Пол Войт (P.G.A.H Voigt (UK), който е експеримантирал ентусиазирано с трактикс-рупори, които изживяват своя ренесанс в последното десетилетие. Войт се обединява с друга британска компания Lowther и формират Lowther – Voigt. Lowther все още съществуват и произвеждат драйвери според традициите на Voigt. Това са широколентови драйвери с хартиени мембрани, проектирани за вграждане в рупори. (Бас-хорн със задно натоварване) Lowther драйверите имат митична слава сред някои хора и повечето техни притежатели са убедени, че няма нищо по-добро. Историята продължава с това, че усилвателите стават все по-мощни и все по-евтини, премахвайки нуждата от ултра-високоефективни говорители. Когато Райс и Келог “изобретяват” високоговорителя с директно излъчване, рупорите изчезват бързо от домашните звукови системи, тъй като са големи и тежки, сравнени с много по-компактните директни излъчватели. Скоро след Втората световна война, пентодните усилватели изместват триодните, а още по-късно пристигат транзисторните усилватели – с “изключителна мощност за цената си”. Вписвайки се в тенденцията при усилвателите, високоговорителите стават все по-неефективни. Днешните “Хай-Фи” високоговорители са с 20-40 децибела по-неефективни от съответните модели от “добрите стари дни”. Интересното е, че усилвателите са само с 10-20 децибела по-мощни от типичен триоден усилвател от 30-те години на миналия век !!! Рупорите вече нямат съществен дял в “Хай-Фи” индустрията. Въпреки това те оцеляха, и още присъстват в някои области, където специфичните им качества (освен високата ефективност) ги правят предпочитани. Това са киносалони и концертна апаратура. Оригиналът на статията е тук


_ASSOTOPIC

Рупори

"История на Рупорите" | ВХОД | 0 коментари
Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не е позволено Коментари за Анонимни, моля регистрирайте се
muzica noua muzica noua
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Генериране на страницата: 0.10 секунди