Недоразумения за простотата на пътя на аудио сигнала - превод от Decware.com
Дата: Sunday, October 14 @ 22:07:46 UTC
Тема: Hi-Fi


Misunderstanding Signal Path Purity - April 2005 by Steve Deckert Много често се натъквам на следния въпрос: "Защо ако имаме предусилвател ни е нужна настройка за усилването на усилвателя?"

Краткият отговор на този въпрос е друг въпрос: Защо ли има контрол за усилването на който и да е усилвател? Дългият отговор се нуждае от малко обяснение. Нека да погледнем пътя на сигнала за момент. Всички ние знаем или сме чували, че колкото е по-проста една система толкова по-добре би трябвало да звучи, особенно когато става въпрос за качество на звука и компонентите. Това по принцип е добро правило. Например Зен Триодните усилватели са с един от най-кратките възможени пътища на сигнала. Никой няма да оспори колко добре звучат те. Ако имате такъв усивател е възможно да има негативен ефект в комбинация с нискокачествен предусилвател, лоши кабели и лош източник на сигнал и тн. Като погледна назад във времето нашият уеб сайт винаги е изтъквал красотата на Зен Триодния супер прост сигнален път, който допринася за мнението на много хора, че това е причината поради която те звучат толкова добре. Истината е, че това е само част от причината. Това е достатъчно за много от нас да започнат търсят начини да опростят системите си още повече. Пример за това е да се премахнат жаковете за сметка на директно запоени връзки. На теория това би трябвало да подобри качеството още повече, но за съжаление тук на планетата Земя нищо не е толкова просто. Дълго време не се замислях над тази концепция за простотата, а просто я прилагах. Често я използвах и не рядко я доказвах в моите системи. По тази причина някои хора не разбират защо понякога е добре да се използва пред-усилвател заедно с хубав усилвател, който би работил добре и самостоятелно. Същите хора биха заключили, че има малко логика в това да удвоим или утроим количеството компоненти по пътя на сигнала, като добавим и предусилвател. ЕТО КАКВО ИЗПУСКАТЕ ИЛИ НЕ РАЗБИРАТЕ.... ЧИСТОТАТА Нека да я погледнем за момент. Вземете чисто прозрачна чаша с равно дъно и я поставете вурху една добра висококачествена снимка. Ако сте избрали чаша направена от хувабо стъкло и я поставите и погледнете вертикално през нея над снимката ще видите снимката ясно.
Сега нека да добавим 1 см. чиста вода в чашата. Отново ще бъде възможно да видите снимката без никакви замъглявания или размазвания. Разбира се ако водата беше замърсена може би щяхте за забележите леко размазване над снимката. В този случай добавяйки още 1 см. вода щеше да увеличи размазването още повече. Така може да продължите да добавяте вода докато изображението стане лошо и едва разпознаваемо.
Може да приемете че всеки 1см. вода е компонент в системата Ви. Базирайки се на примера с нечистата вода, като аналог ни става ясно, че колкото повече компоненти добавяме толкова по-малко прозрачна става течноста. Но ако погледнем над същата аналогия, но този път с чиста вода, ще можем да добавяме колкото си искаме вода и някакси изображението ще продължава да бъде ясно, ярко и видимо. Това е разликата между среднокачествената аудио техника и висококачествения Хай-енд. Когато имате компоненти които са близки до перфектните, Вие можете да имате няколко от тях в пътя на сигнала без да има забележим негативен ефект. Следващия въпрос, на който ще искаме да отговорим е: Защо трябва да добавим още компоненти... и отговора е с една дума - КОНТРОЛ. Нека да погледнем Зен усилвателите захранени директно от добър звуков източник. Звука не е лош. Всъщност ние най-вероятно ще предпочетем да го чуем първо така защото ако добавим пред-усилвател, то ефекта за качеството на звука би бил размазан звук и с честоти, които преди това не са били там.
Ако пък добавите предусилвател, който както при водата има минимално количество примеси, изведнъж ще отимате два контрола за усилването. Ако не винаги то поне в повечето случаи това е и причината да искате пред-усилвател. Идеята е, че когато имате контрол над усилването в пред-усилвателя, Вие може да приемете че имате възможност да повишавате и намалявате силата на сигнала на самия източник. Когато имате контрол над силата на сигнала при усилвателя имате начин за увеличаване и намаляване на нивото нужно от усилвателя за пълен изходен сигнал или просто добър звук. Способноста да намерите магическото съотношение между двете настройки позволява да промените динамиката, тежеста на звученето по натурален начин и без тон корекции. Моите впечатления през по-голямата част от времето, когато разполагам с добър предусилвател и триоден усилвател е, че двете нива дават най-добър резултат между 1/3 и 3/4 от обхвата който регулират. Понякога може да бъде увеличено до край или пък по слабо. Друг път тези нива се определят от записа, а понякога и от записа и от компонентите. Елиминирането на настройката за усилване на усилвателя за да постигнем опростен път на сигнала, също ще елиминира истинската полза от имането на предусилвател в повечето възможни обстоятелства. Начина да разберем разликата е да слушаме по няколко седмици и да експериментираме със съотношението на нивата. Ако откриете, че най-добрият звук се чува, когато усилвателят е усилен до край и нямате намерене да опитате с друг предусилвател или източник на сигнал в близко бъдеще, би било напълно оправдано да премахнете предусилвателя.
Интересен факт е, че когато усилването е почти или изцяло докрай, потенциометрите имат малко или почти никакво съпротивление и се превръщат в нищо повече от превключвател в пътя на сигнала. Причината поради която всеки произведен от мен усилвател до момента има контрол за усилването, би трябвало да бъде вече ясна. Причината поради която добавянето на още един компонент с малко или никакви изкривявания не поврежда качеството на звука, трябва да бъде също ясна. Ползата от двата контрола в пътя на сигнала в моя опит е по-голяма от недостатъците. Моля Ви да прочетете статията отново и отново. Имайки "отново" два пъти в предишното изречение добавя динамика към идеята. ;) Ето и линк към оргиналната статия: Misunderstanding Signal Path Purity Специални благодарности на Dili мitкорanсhеv@gмаil.coм за коментара и редакцията.





Тази статия идва от bgaudio.org
http://www.bgaudio.org

URL на тази публикация е:
http://www.bgaudio.org/modules.php?name=News&file=article&sid=108