История на Рупорите
Дата: Saturday, July 31 @ 13:04:59 UTC
Тема: Рупори


За да можем да оценим от днешна гледна точка съществуването на Рупорите е важно да погледнем към историята на електроакустичното възпроизвеждане на звук и музика. Ще се опитам да ви припомня на кратко най-основните факти в случай че тъкмо сте се запознали с Рупорите.

Добре, значи…защо рупори? Повечето хора ЗНАЯТ, без всъщност да им е известно защо, че звукът може да бъде “усилен” с всичко, което малко или много прилича на рупор. Концепцията е била използвана в музикалните инструменти още от зората на времето, въпреки че начинът на действие на рупора е сравнително отскоро познат. Това, което е интересно за рупорните привърженици е как рупорите си взаимодействат с електродинамичните/електромагнитните излъчватели. Това е силно свързано с развитието на радиото и електрониката като цяло. Когато Лий ДеФорест изобретява вакуумния триод, изведнъж става възможно да се УСИЛИ електрически сигнал до нива, достатъчни “излъчвателите” (слушалките от тази епоха, с фиксирана намотка дърху желязна котва, възпроизвеждащи вибрация в метална диафрагма, окачена близо до намотката) да зазвучат по-силно от дотогава постижимото. Перспективата да слушаме радио, без да носим слушалки предвещава нови възможности. Да влезе Рупорът! Първите рупорни високоговорители са по същество слушалки с прикрепени рупори. Най-ранните лампови усилватели дават много малки мощности, обикновено в миливатовия диапазон. Излъчвателите, използвани в първите рупори се отличават с ниско качество на звука (въпреки, че са ги смятали за зашеметяващи по това време) и посредствената ефективност не е помагала да се постигне много със скъпите маломощни усилватели, налични тогава. Ненужно е да споменаваме, че толкова ограничени мощности, е необходимо да бъдат компенсирани с високоефективни озвучителни тела. Важният пробив е през 1927, когато двама джентълмени, наричани Уент и Турас, инженери в лабораториите на Бел, реализират конструкция, която ще стане крайъгълен камък в историята на висококачественото аудиовъзпроизвеждане: Компресионният рупорен драйвер. (Според рупорната терминология ДРАЙВЕР е всъщност излъчвателят, прикрепен за гърлото на рупора). Това, което те се опитват да постигнат с такава конструкция, е максимално възможна ефективност, както и разширяване на честотния диапазон. Общо взето, конструкцията на компресионния драйвер е ДЕФИНИРАНА от това древно изобретение. Техният драйвер използва полето на електромагнит за намагнитване на полюсните накрайници (по това време не е имало достатъчно силни, евтини и практични постоянни магнити). Те използват за пръв път, намотка върху алуминиева лента (все още “еталон” в компресионните драйвери през 1995 г., почти 70 години по-късно). Диафрагмата е вдлъбнат алуминиев купол (използван в много днешни модели), прикрепен към звуковата намотка, която е била самоподдържаща се (т.е. незалепена към намотката), за да се намали подвижната маса. Драйверът на Уент и Турас също има фазов разпръсквател – устройство, разположено между диафрагмата и гърлото на рупора, чиято цел е да осигури кохерентно сливане на фронтовете на звуковите вълни от диафрагмата и гърлото на рупора. Конструкцията на фазовия разпръсквател и преходът към постоянни магнити са единствените съществени разлики между драйвера на Уент-Турас и днешните модели. Патентованият през 1928 г. високоефективен излъчвател на Уент и Турас е произвеждан от Уестърн Електрик (Подразделение на Bell/AT&T) и ранните WE модели като 555/555W рупорни драйвери са почти идентични с патента. Ранните WE компресионни драйвери са смятани за добре звучащи, дори според днешните стандарти. За съжаление 99% от тях са притежание на японски аудиофили. Драйверите на Уестърн Електрик са важен компонент в ранните модели на звуковите системи за домашно кино на Movietone/Vitaphone през 1930-те. Драйверите от компресионен тип не могат да възпроизвеждат БАС, така че рупорите с компресионни драйвери имат нужда от някаква система за възпроизвеждане на бас. Те могат да бъдат рупорни бас драйвери или директни излъчватели (използващи механизми, различни от рупорните). Драйверите, използвани в бас-рупорите не се различават концептуално от бас-драйверите (woofers), използвани в днешните системи. Съществената и новаторска работа върху нискочестотните и широколентови рупори и драйвери по това време (20-те и 30-те години на 20-ти век) е извършена от Пол Войт (P.G.A.H Voigt (UK), който е експеримантирал ентусиазирано с трактикс-рупори, които изживяват своя ренесанс в последното десетилетие. Войт се обединява с друга британска компания Lowther и формират Lowther – Voigt. Lowther все още съществуват и произвеждат драйвери според традициите на Voigt. Това са широколентови драйвери с хартиени мембрани, проектирани за вграждане в рупори. (Бас-хорн със задно натоварване) Lowther драйверите имат митична слава сред някои хора и повечето техни притежатели са убедени, че няма нищо по-добро. Историята продължава с това, че усилвателите стават все по-мощни и все по-евтини, премахвайки нуждата от ултра-високоефективни говорители. Когато Райс и Келог “изобретяват” високоговорителя с директно излъчване, рупорите изчезват бързо от домашните звукови системи, тъй като са големи и тежки, сравнени с много по-компактните директни излъчватели. Скоро след Втората световна война, пентодните усилватели изместват триодните, а още по-късно пристигат транзисторните усилватели – с “изключителна мощност за цената си”. Вписвайки се в тенденцията при усилвателите, високоговорителите стават все по-неефективни. Днешните “Хай-Фи” високоговорители са с 20-40 децибела по-неефективни от съответните модели от “добрите стари дни”. Интересното е, че усилвателите са само с 10-20 децибела по-мощни от типичен триоден усилвател от 30-те години на миналия век !!! Рупорите вече нямат съществен дял в “Хай-Фи” индустрията. Въпреки това те оцеляха, и още присъстват в някои области, където специфичните им качества (освен високата ефективност) ги правят предпочитани. Това са киносалони и концертна апаратура. Оригиналът на статията е тук





Тази статия идва от bgaudio.org
http://www.bgaudio.org

URL на тази публикация е:
http://www.bgaudio.org/modules.php?name=News&file=article&sid=2