Статия 2 от цикъла за предавателните линии.
Дата: Wednesday, August 18 @ 12:21:31 UTC
Тема: Предавателни линии


Защо тръба? Има 2 основни причини.

Статия 2 от цикъла за предавателните линии. По материали от  www.diysubwoofers.org/tls/ и http://geocities.com/rbrines1/ Превод (oceanman) Четвърт-вълнови резонатори                                                10/4/2002 Защо тръба? Има 2 основни причини. Първо: защото средните честоти са погълнати с демпващ материал и геометрията на тръбата. Тръбите са известни с особено чистите си средни честоти. Второ: получаване на извънредно нисък бас - изход от говорителя. Хорните със заден товар се употребяват да засилят способността на малките говорители да покажат изразителен, равномерен бас, при все, че говорителя не владее способност да се разклаща толкова. Това е особената истина на “full-range “ (пълнообхватни) говорители, които може би имат Хмах (линеен ход) милиметър или по-малко. Проблема е, че когато тръбата се разтоварва, хода на говорителя е над линейния (Хмах). Имаме два избора: Първо: Вие можете да гарантирате, че програмния материал никога няма да бъде по-ниско от изключения проект. В противен случай вие ще се нуждаете от доста силен филтър. Когато тръбата се разтоварва, отместването клони към състояние на безкрайна преграда. Преди да продължите да четете материала трябва да проследите препоръките дадени от: Augspurger, G. L. : Loudspeakers on Damped Pipes J. Audio Engineering Society, Vol 48, No. 5, 2000 May Backman Juha: A Computational Model of Transmission Line Loudspeakers Audio Engineering Society Preprint 3326 King, Martin J. : Transmission Line Theory Derivation Unpublished В списанието SpeakerBuilder с Аугспургер и Монк. Там не намерих препоръки, а някаква допълнителна информация към по-горни препоръки. Добре! Сега сме на съвместна основа. Всички тези стъпки са взети от препоръките по-горе, от интернет постингите (в частност Full-Range Driver Forum  и  High Efficiency Speakers at Audio Asylum.com) и от моя ограничен опит. РЕЧНИК Въздържайки се от неудобния термин “четвърт-вълнов резонатор”, аз ще наричам този клас конструкция “Тръба”. Тръбите са интересен клас конструкции за озвучителни тела. Всичките 3-ма автори казват по-горе, демонстрирайки, доказвайки, че тръбите са подраздел на хорните, по-специфични, константно-стеснени хорни. Те също доказват,че отворените(vented)конструкции са подраздел на хорните!? Истинските хорни са проектирани да отстранят резонансите от действащите честоти. Тръбите са проектирани да резонират по-силно на проектираната честота. Ето няколко термина употребявани за класификация на тръбите. Тези термини са основните употребявани и не са необходими за отразяване на техническите характеристики: The Transmission Line (TL), или предавателна линия. Тя може да няма стеснение, или е по-голяма от затворения край и се стеснява надолу към отвора (изхода). ТЛ нормално имат говорител,който е много близо до затворения край.Там разширеният обем може да бъде непосредствено зад говорителя. Термина “предавателна линия” идва от електрониката, където идеалната предавателна линия  няма отразена мощност зад източника. Само предавателните линии вие ще срещнете при изграждането на озвучителни тела, в средния музикален регистър, така, че действително съвършено абсорбира задната звукова вълна, за която няма изход от отворения край на линията. The Tapered Quarter-Wave Tube (TQWT) Стеснената четвърт-вълнова тръба е по-малка от към затворения край и се разширява към отворения. Говорителят нормално е поставен на някакво разстояние по-надолу в тръбата. The Voigt Pipe  е TQWT ,като се разширява към точката на отворения край. Това е интересна конструкция, с това, че би трябвало да се нарича Войт тръба. Оттогава изглежда, че и сам Войт не им е адвокат. Тези конструкции имат много лоши характеристики и би трябвало да се отхвърлят. The Weems pipe. Тръбата на Дейвид Уимс е TQWT с единична гънка (единично сгъната). Говорителя е поставен на 1/3 от дължината на тръбата. (Виж Speaker Builder 2/87 за пълно описание на тази тръба) Позволете ми да установим практика. Тръбата поражда многостранни резонанси, произлизащи от основната честота. Аз ще наричам тази основна честота F1, първатахармонична. Другия път, пътя на причиняването и е основната съществуваща честота F0, довежда до объркване, когато говорим за нечетните и  еднакви хармоници. (Номера на хармониците ще бележим с “F”. Прекъсващите, намаляващи честоти ще бележим с f, f3, f10  и т.н.) Параметрите на тръбата са:
  • Sd = площта на говорителя
  • So = площта на затворения край на тръбата
  • Sm = площта на отворения край на тръбата
  • Ap = площта на порта.Дължината на порта е 0.75,освен ако не е отбелязано нищо
  • L   = дължина на тръбата
  • D  = позицията на говорителя(от затворения край,като съотношение на дължината)
The Transmission Line (TL), Класически ТЛ За да ви дам идея какво очаквам от четвърт-вълновите резонатори, предоставям следното : ( графиките,където показвам модела на М.Дж Кинг са с МатКАД. Случаите не са оптимизирани. Говорителя е Fostex FE164, площта  е 3 пъти колкото на говорителя и дължината на тръбата е 60 инча. Порта, или устата е = на площта на тръбата.) Това е стандартна ТЛ. Тръбата не е стеснена,и говорителя е поставен от затворения край на тръбата. Графиките на порта и говорителя изглеждат така: (червената линия е говорителя, а синята-линията на порта) фазата на говорителя и порта е: Накрая комбинирания изход (с червената линия е комбинираната характеристика на изхода, а синята линия е на безкрайната преграда): Честотната характеристика на говорителя в тръбата, следва честотната характеристика на говорител монтиран в безкрайна преграда. Различни са енергията на говорителя в тръбата и точките на резонансите. Затова спадането в честотната характеристика на говорителя отговаря точно на пиковете в честотната характеристика на порта. Те са от затворената тръба и присъстват само нечетните хармоници. Във всяка резонираща честота, тръбата подтиска изхода на говорителя. В междурезонансните пикове, върхове тръбата натоварва системата с рогове, т.е., изхода на порта не извършва връщане към нулата между хармониците. Сумирането зависи от някаква относителна фаза на тръбата и на говорителя. Като погледнем на втората графика, в тръбата става смяна, редуване в изхода на фазата на тръбата и на говорителя. Това е класическия (на бучки) "lumpy" бас, (технически-гребенчат филтър) свързан с незадоволително проектирани тръби. Моето мнение: Ето, няма причина за използване на класически ТЛ проекти. Употребявайки ML (mass-loading-индуктивен товар), с тази техника и съотношение на стесняване 4, вие можете да отидете по-ниско, и по-гладко от колкото класическите ТЛ. Също така, тази тръба подържа способността да изяжда задната средночестотна вълна, която ви дава отворено ,чисто звучене, което е на първо място за употребата на класическите ТЛ. Ако изключим, че ТЛ баса ще бъде кръстосан над или преди първия наклон, тогава, ако не демпвате тръбата, колкото е голяма, вие можете да станете и да си вървите по пътя.           ML TQWT Нека да погледнем какво става в ML TQWT Тези симулации бяха извършени с Fostex FE164. При първото зареждане на графиките, аз избрах параметрите, като показах мъртво плоска честотна характеристика на изхода до 250 херца. Това не са параметрите, които бих жеал, за реалния проект, но те осигуряваха много чист изглед ,какво става в тръбата:                     АЧХ на говорителя(червено) на АЧХ на порта(синьо)                  фазата на говорителя(червено) и на порта(синьо) Комбинирана АЧХ(червено) и на безкрайната преграда(синьо) В тази симулация говорителя беше преместен надолу по тръбата точно 0.517 пъти от дължината на тръбата. Това почти напълно елиминира резонанса на F3. Отбелязваме много малко мръдване в АЧХ на порта при 150 херца. Така е при F3, F7, F9, и F11 са там, но са редуцирани. Резонансната честота на говорителя не се отразява на изхода. Само важността на Fs e, чe Fs определя със себе си Qts, формата на свиване на характеристиката на говорителя. Докато изхода на говорителя е напълнен точно между F1 и F5, Fs не се обсъжда. F1 на тръбата е типично 1/2 - 2/3 октава под Fs. Нека да погледнем фазовата графика .Под F1, говорителя и порта са в квадратура, т.е. дефазирани на 90 градуса. От F1 до F5  те са във фаза за F1 до F5. Говорителя и порта се редуват във и извън фаза. Така, нека потърсим какво? Ако говорителя е идеален и геометрията точна, следователно, ще стане : По-долу от F1 цомбинацията от говорителя и порта се издига с 24 дб/октава. Кривата на АЧХ на пика на F1  е еднаква (дб) с нивото на на говорителя при 1000 херца.Между F1 и F5 изхода на порта намалява в допълнителна степен с повишаването на изхода на говорителя. Резултатът е плоска АЧХ  между F1 и F5. Отвъд F5 пиковете и спадовете са достатъчно малки за да бъдат заглушени с вата. Stuffed Pipe (демпвана тръба) Подходящ говорител Говорим за подходящия говорител. Говорителя се държи като при безкрайна преграда,игнорирайки резонансите на тръбата. Резонанса на тръбата на F1 има крайно и последователно спадане в ниския край с 12 дб/окт. И горно спадане, определено определено от площта - по-голяма площ - по-остро спадане. Говорител с нисък Q ще има по-дълбока хлътнатина между F1 и F5. Високия Vas на говорителя предразполага към наклон на изхода, благоразположен към високите честоти. Говорител с голям Vas ще хлътва при дъното, а с нисък Vas ще показва пик при F1. Избора на говорител с Qts 0.3-0.5 ( вероятно по-висок,аз имам опит с тях ) е благосклонен към висок изход. Отхвърлям говорителите с голям Vas. Най-модерните говорители са с отличен Vas. Наблюдения След моделирането с МатКАД и след изработването на няколко тръби, аз предоставям няколко насоки:       1.Да не се употребява гърло с площ под площта на говорителя.Някаква по-малка тръба ще бъде ненужно дълга. Нулата на F7 ще бъде ненужно дълбока. Това спомага за изглаждане на изхода на други резонансни свойства. Това е специфичната истина за “Войт пайп”, която се появява в точката на затворения край. F7 с нищо обикновенно не може да бъде подтисната.    2.Изместването на говорителя е критично  за елиминирането на нулата при f3. Започва с ½ от дължината на ръбата.    3.Използването на голяма уста - 5Sd или повече ще доведе до повишаване на бас-изхода. Но Бог дава, но и отнема все пак. Голямата уста повишава ширината и дълбочината на нулата при F7. Употребата на ненужно голяма площ ще доведе до тежко бас звучене и разбалансираност. Съмнителната нула на F7 показва хлътнатина в звука, така типичен за лошо проектираните тръби.     4.Демпването се употребява за изглаждането на изхода на високите хармоници. Натъпкването трябва да става на места,където скоростта на въздуха е най-голяма,за да бъде демпването най-ефективно. За всички хармоници по-горе, над основната честота, те са един или по-високи скоростни анти-възли в гърлото в края на тръбата. Затова демпването на гърлото на края трябва да бъде избирателно, да се подтиснат високите хармоници, и да не се засегне основната честота.  Главното: 25 либри/кв.фут от Polyfil или Fiberglas от гърлото,само под говорителя на сгънатата ръба работи добре.






Тази статия идва от bgaudio.org
http://www.bgaudio.org

URL на тази публикация е:
http://www.bgaudio.org/modules.php?name=News&file=article&sid=21