Моят “бюджетен” Лофтин-Уайт
Дата: Saturday, October 16 @ 21:29:13 UTC
Тема: Лампови Усилватели


Превод на статията "Мой "бюджетний" Лофтин-Уайт" на В.Брусникин.
Прост и евтин лампов усилвател с не лоши параметри.

МОЯТ “БЮДЖЕТЕН” ЛОФТИН-УАЙТ Предлагам на вашето внимание конструкцията на еднотактен лампов усилвател, построен на триоди. Неговото звучене се отличава с добра музикалност, независимо от простотата (а в много случаи благодарение на нея). Усилвателят може да бъде препоръчан като първи опит, на тези които се интересуват от “ламповият” звук, но не могат да отделят много средства. Конструкцията на изделието спада към така наречената схема Loftin-White [1] – двустъпален усилвател с пряка връзка. Липсата на разделителен кондензатор (или трансформатор) оказва положително влияние върху линейността, широколентността и фазовата характеристика на усилвателя. [2]. Чувствителността му е около 1 V, което е напълно достатъчно за повечето CD плейъри – най-масовите източници в днешно време. Забележимо на слух ограничение на сигнала се появява при ниво на изходната мощност от порядъка на 7 W, но то е толкова леко, че е необходимо съвсем леко намаляване на силата на звука за да продължим слушането. При мощност около 4 W коефициента на нелинейни изкривявания е не повече от 0,4 %, а при 1 W – 0,1 %.
В първия каскад работи един от триодите на ампата 6Н8С. Тя е избрана след множество прослушвания в тази схема, при няколко типа различни режими, и има, по мнението (ушите?) на автора, няколко качества. Звуковата й сигнатура се отличава с стественост, а постройката на стереопанорамата с точност и дълбочина. Ако усилвателя се сглобява като отделни моно блокове е по-разумно да се използват единичните триоди 6С2С, като резултатите с тях са дори по-добри. Могат да бъдат ползвани също и 6С5 (6С5С). Възможно е да ви хареса звука на лампата 6Н1П, която също работи добре в тази схема, но авторът счита, че в случая звучи малко рязко. Катодният резистор не е шунтиран с кондензатор и е с малко съпротивление, което създава местна обратна връзка с лиенализиращо действие. Освен това липсата на кондензатор елиминира проблема с влиянието му над звука, което почти никога не е положително.
За изходният каскад, също след различни проби беше избрана лампата EL34 в триодно свързване. Постарайте се да я намерите, тя ще ви зарадва с пъргав бас и хармоничен тонален баланс – прекрасен прибор! Съществуваше и слабо разпространен, роден (руски става дума) еквивалент 6П27С. Малко по-лошо звучат 6П3С (в този случай по-добре 6П3С-Е) и ГУ-50. Ако преизчислите изходния каскад, можете да използвате лампата 6Н5С (6Н13С) или включени паралелно по двойки EL84 (6П14П), 6П1П, 6П6С (всичките в триодно свързване), както и 6С19П. Накрая, за тези които разполагат със 6C33C или 6C41C могат да поекспериментират с тях като увеличат мощността на захранването и намалят анодното напрежение, но ако трябва да сме точни мощността на драйверното стъпало, не е достатъчна за да “разклати” тези лампи.
В схемата има съвсем малко количество елементи, но качеството им е много важно. Тук ще разкажем за някои “излишества” които са желателни за да може усилвателят да ви хареса дори и в минималният си вариант. Ще започнем с регулатора за силата на звука. Ако имате под ръка качествен дискретен превкючвател използвайте го, като сглобите L-аттенюатор [3]. На практика са достатъчни около 4-5 степени. Резисторите R2, R3, R4, R5 могат да бъдат тип МЛТ-2. R2 изпълнява защитна функция в случай на нарушавана на контакта между плъзгача и контактната повърхност на потенциометъра R1. Резисторът R6 може да бъде направен от четири МЛТ-2 в смесено свързване. Толерансът на всички резистори е 5 %. Добре е кондензатора в катодната верига на изходната лампа да бъде вносен от нашите (руските) стават К50-35. Но най-доброто решение е да се използват полипропиленови или хартиени (МБГЧ или МБГП) кондензатори с капацитет около 40-50 uF.
Изходният трансформатор е друга тема на разговор. Ако сте се ориентирали към самостоятелна изработка, трябва да изберете желязо със сечение около 10 cm2 (може би малко повече). Навива се секционирано – редувате 5 слоя от първичната (2600 навивки от проводник с диаметър 0,25 mm) и 4 слоя от вторичната (300 навивки, 0,6 mm). Направете отводи от 240-та и 270-та навивка за да можете да настроите усилвателя към съответната акустика. Авторът, харесва повече звученето на трансформаторите с ЕI сърцевина, но вие можете да пробвате и с лентова. От голямо значение е качеството на желязото, добре е да се използва сърцевина от какъвто и да е звуков трансформатор (кинотеатрална, лампова радиоапаратура и т.н.). Дебелината на немагнитната подложка е около 0,15 mm. Ако използвате кондензаторна хартия за изолация между слоевете, то по-добре пропийте сглобения трансформатор в парафин за да подобрите електрическата изолация и фиксацията на навивките.
Няколко думи за монтажа.Най-добре e всички съединения да са възможно най-къси. Влиянието над звука ще е на практика незабележимо, ако дължината на съединителните проводници е под 10 cm. Най-компактно монтирайте катодните вериги – всички маси в една точка, която трябва да се намира възможно най-близо до входния куплунг. Там трябва да запоите и общият проводник на анодното захранване.
Авторът се придържа към мнението, че за да се реализират приимуществата на еднотактното лампово стъпало в предаването на стереокартината е необходимо двата канала да се захранят от отделни трансформатори. Не икономисвайте средства и усилия за захранването! В краен случай използвайте един трансформатор, с достатъчен запас от мощност и отделни изправители. Разумно е да използвате отделен трансформатор за отоплението (например, фабричните ТН). Това ще опрости изготвянето на анодните трансформатори и ще реши проблема с подгряването на лампата, преди включването на анодното напрежение. Захранването на отоплението с прав ток е за предпочитане, поради намаленото ниво на фона и качественото звучене. Оптималният изправител за анодното захранване е двуполупериодния (не мостовия!). Тази схема гаси синфазните смущения от мрежата и по този начин усилвателят става много “тих”, без неприятният фон и пукане. Най-добре е да се използват силови диоди за ток над 5 А с голяма площ на кристала. При превключване, нормалните диоди генерират смущения със широк спектър, които влошават звука. Можете да се убедите сами! Дроселите са взети от лампови цветни телевизори, тип Др-5-0,08.
Можете да използвате кенотрони в захранването(5Ц3С пасват добре), хартиени кондензатори МБГЧ или КБГ-МН в съчетание с големи дросели – по 10-15 H. Ако не ви смущават размерите, това ще е наистина “безалтернативно” захранване, което можете да изпозвате и за в бъдеще, когато ще пожелаете да използвате “елитни” изходни лампи (6C4C, 300В и други). Като компромис шунтирайте кондезаторите С1, С2 и С4 (хубаво е ако бъдат вносни) с хартиеномаслени (МБГЧ, КБГ) и капацитет не по-малък от 10uF.
P.S. Поради многото молби публикуваме режимите на лампите в авторският вариант на усилвателя. VL1. 6Н8С, 6С2С, 6С5С, 6С5
Напрежение на анодното захранване 340 V
Напрежение анод-катод 92 V
Преднапрежение -2,2 V (при Rкатод = 390 ohm)
Аноден ток 5,6 mA VL2. EL34
Напрежение на анодното захранване 380 V
Напрежение анод-катод 245 V
Напрежение анод-земя 360 V
Пад върху катодния резистор -115 V
(Това не е преднапрежението на дадената лампа, то се задава от режима на първата лампа!)
Аноден ток 67 mA Стерео вариант с полупроводников изправител. Отделни моно блокове с кенотронно захранване. ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ!!! Не започвайте сглобяването на конструкцията ако нямате опит в работата с високоволтови вериги (до 1000 V). Безопасността преди всичко , спазвайте предпазните мерки, не се подлагаите на риск ! БИБЛИОГРАФИЯ. 1. Новата схема на Лофтин-Уайт. Радиофронт, №2, 1931 г. (1 , 2) 2. Б.Серов. Усилване без переходни капацитети. Радиофронт, №2, 1931 г. (1 , 2 , 3 , 4) 3. Еднотактен усилвател с пряка връзка Вестник А.Р.А, 2/1997. Преведено от: G.Marzio, C. Jelasi. Sound Practices, Sp.1994. 4. Триламповият усилвател на Губин. High End Review, юли/август 1996. (1 , 2) 5. А.Белканов. Сиди себе, регулируй... Вестник А.Р.А", 1/1996. (с) В.Брусникин, 2000 Превод: Тодор Гълъбов
ICQ: 20472040





Тази статия идва от bgaudio.org
http://www.bgaudio.org

URL на тази публикация е:
http://www.bgaudio.org/modules.php?name=News&file=article&sid=37