Лампов усилвател Sense12
Дата: Sunday, August 01 @ 09:15:19 UTC
Тема: Лампови Усилватели


Румен Суванджиев (Rutcho) Поради все по-увеличаващия се интерес към ламповите стъпала, който забелязвам по форумите напоследък и поради липса на информация за направата на такъв, реших да публикувам една схема на лампов усилвател, подходящ за хора, които имат интерес в тази област и желаят да опитат сами да си сглобят и да поексперимантират.

Схемата, която предлагам, подбрах от десетките разработени и реализирани от мен, поради сравнително лесната изработка, липсата на настройка и не на последно място – класическият топъл и детайлен звук, опрелелян като “лампов”. Подходящ е за нормални динамични говорители с достатъчно висока чувствителност. Елементите за този усилвател се намират на пазара и са на достъпни цени. Основните му параметри са: Изходна мощност……………………….. 12,5 W Честотна лента........................................... 20Hz – 22kHz @-1,5dB @10W Входна чувствителност............................. 750 mVВходно съпротивление.............................. 100 kOhm Номинален импеданс на товара............... 8 Ohm Отношение сигнал/шум ........................... 90 dB Нелинейни изкривявания ......................... 0,5 % @ 10W На пръв поглед тези параметри са доста скромни, но трябва да се отбележи, че са измервани при реален товар. На слушателите, които досега не са имали опит с лампова тхеника 12W може би ще се видят твърде малка мощност в сравнение с трицифрените стойности, отбелязани в брошурите на масовите усилватели. Липсата на рязко ограничение на сигнала, големият запас от импулсна мощност и по-високата детайлност на лампите обаче ще оставят у тях впечатление за много по-мощен и плътен звук, отколкото при няколко пъти по-мощни транзисторни стъпала.Схемното решение е представено на УвеличиFig.1 Усилвателят се състои от три каскада – входен, изпълнен с лампата V1a, фазоразделящ, изпълнен на другата половина на същата лампа V1b и изходен – на лампите V2 и V3. Тази на пръв поглед класическа схема има някои особености. Една от тях е галваничната връзка между първия и втория каскад, чрез която се елиминира прехвърлящия кондензатор и се реализира постояннотокова обратна връзка между тях. Затова не бива да ни смущават разликите вмежду измерените и препоръчителните преднапрежения на двете половини на входната лампа. Именно затова съвсем умишлено не съм ги отбелязал на схемата. Крайният каскад е изпълнен по класическа ултралинейна схема с автоматично преднапрежение.Обратната връзка е реализирана с резистра Rfb и кондензатора Cfb, който ограничава честотната лента до 22kHz, но е необходим по ред причини, най важната от които е чувствителността на стъпалото към електромагнитни смущения. Елементи:Крайните лампи са EL84, с руски аналог 6П14П. Доста популярни, с дълъг живот, високо КПД и съвсем не лош звук. Входната лампа е ECC83 или ECC 81. Въпреки съществената разлика в анодните токове и вътрешните им съпротивления, в тази схема могат да се поставят по избор и двете, в зависимост от вкуса на слушателя. ECC81 има по-ярка динамика и малко по-агресивен звук в областта на високите. Подходяща е за музика с преобладаващи електронни инструменти, инструментален джаз. С ECC83 се постига приятна прозрачност на високите, които стават по-нежни, а вокалите се изнасят леко назад в звуковата картина. Подходяща за симфонична музика. Все пак моята препоръка е да се пробват и двете. Замяната при тестовете трябва да става при изключен усилвател. Кондензаторът C1 може да бъде пропуснат ако източникът на звуков сигнал го позволява. Кондензаторите C3 и C4 са MKP. Кондензаторите C5 и C6 са електролитни, но при възможност е добре да бъдат заменени с неполярни. C10 се поставя единствено за линеаризиране на характеристиката на товара при високи честоти. Стойността му е ориентировъчна и варира в границите на 100-470 nF. Филтриращият кондензатор C7 не е зле да бъде увеличен при възможност до 470 uF. Резисторите, ако не е указано друго, са 0,25W. Захранващият трансформатор за стерео изпълнение е минимум 150VA, като анодното захранване е 150mA на канал, по възможност с отделни вторчини намотки. Отоплителните намотки за на крайните лампи са 6,3V~/5A, а на предусилвателните – 5,9V~/1A. Изходният трансформатор е изпълнен върху сърцевина от електротехническа стомана тип Э45/Э310 или подобна с начална магнитна проницаемост 600Gs. Типоразмерът е Ш28Х30. Разчетен е за товар 8 Ohm. Секционирането и броят на намотките във всяка секция са показани на Fig.2 Изработката дори на този не особено сложен краен трансформатор изисква сериозна подготовка. Важно условие е отделните словеве да се навиват равномерно и с еднакво усилие. Изолацията между тях е от хостафан с пробивно напрежение поне 2000V. Практически съвети: 1. Как да заземим правилно изходния трансформатор? Ако при включване услвателят започне да генерира силен сигнал, значи сме объркали местата на изводите 6 и 7 на изходния трансформатор. Обръщаме ги и всичко е ОК. 2. Как да заземим захранването? За да избегнем брума, всички изводи от схемата, които трябва да се дадат на маса, се свързват с кабели в една точка, представляваща винт върху металното шаси. 3. Как да избегнем влиянието между силовия и изходния трансформатори? Разполагаме ги, така, че сърцевините на магнитопроводите да се разположат под 90 градуса. 4. От какво да направим шасито? Най-добрият метериал е дебела медна плоча. Тъй като тя е скъпа и дефицитна, подходяща е 4-5 mm алуминиева плоча. В никакъв случай стоманена! 5. Как да удължим живота на лампите? За лампите, особено крайните, най-вредна е т.нар. студена емисия. За да я избегнем, трябва анодното напрежение да се включва със закъснение от поне 1 минута.Това може да става ръчно с ключе или автоматично с реле и закъснителна верига. 6. Как да подберем чифт крайни лампи с близки параметри за по-добра симетрия? Поставяме ги в схемата и мерим падовете върху R13 и R14. Гледаме да са равни или близки. Ако не – пробваме с други лампи, докато ги групираме по чифтове. Пожелавам успех на тези, които са решили да изработят предложения усилвател! Въпреки, че не е особено претенциозен, той наистина свири приятно, което е най-важното, нали? Rutcho





Тази статия идва от bgaudio.org
http://www.bgaudio.org

URL на тази публикация е:
http://www.bgaudio.org/modules.php?name=News&file=article&sid=4