|
Не сте се регистрирали? Можете да направите това от тук . След като се регистрирате, получавате няколко предимства - можете да променяте изгледа, да конфигурирате коментарите и публикувате съобщения със Вашето име
|
|
|
|
| |
Децибелите
Публикувано от???. ?????? ??????? (??? Време: Friday, December 03 @ 16:23:19 UTC
Със Съдействието на kirilov
Всеобщо заблуждение е, че
децибела е мярка за силата на звука. Всъщност, той е мярка за
отношение на две величини, при това логаритмична.
ДЕЦИБЕЛИ,
ЧУВСТВИТЕЛНОСТИ И ДРУГИ ТЪНКОСТИ
Инж.Стойчо Христев
Всеобщо заблуждение е, че
децибела е мярка за силата на звука. Всъщност, той е мярка за
отношение на две величини, при това логаритмична. Причината, да се
възприеме тази сложна величина е особеността на човешкото възприятие.
Психофизичен
закон на Вебер-Фехнер.
При плавно увеличение на
звуковото налягане, а от там и на интензитета на звука, слуховото
усещане нараства стъпалообразно в зависимост от броя импулси,
предадени към главния мозък от раздразнените нервни клетки.
Големината на стъпалата е:
Тук
е нарастването на интензивността, което трябва да се предаде на звука
с интензивност I, за да се забележи
разликата. Това нарастване зависи от честотата и се изменя от 5% за
1000 херца до 15% за 100 херца и 12% за 8 килохерца.
Вебер и Фехнер
са формулирали следния психо физичен закон: Еднаквото
относително нарастване на силата на дразнение предизвиква
еднакви нараствания на субективното усещане (този закон важи
не само за слуховото възприятие, но и за зрителното и за усещането за
допир). Следователно, слуховото усещане е
пропорционално на логаритъма на силата на дразнение.
Ако с L
означим нивото на усещане, то:
Тук А е
коефициент на пропорционалност, зависещ от единицата на измерване на
L
Тъй като за
някаква интензивност Iо усещането за звук
изчезва, т.е. L става равно на 0, то:
Ако приемем А=0,23 , ще
получим:
Коефициентът А е избран до
известна степен произволно, за да се получи кръгло число за
коефициент (10), но е близо до големината на нарастването, което се
различава на слух ( както казахме по-горе то е между 5 и 15 %).
Логаритмични
нива. Децибелна скала.
В
техниката широко се използва децибелната скала точно поради
нейното съответствието на психо физичния закон на Вебер -
Фехнер.
За
енергетичните величини като мощност, енергия, интензивност на звука и
т.н. логаритмичното ниво се определя по формулата:
За звуковото налягане,
колебателната скорост на частиците, силата, електрическият ток и
напрежение, заряда и т.н. логаритмичното ниво се определя по
формулата:
Ако вземем за
нулево ниво стандартния праг на чуваемост за честота 1000 херца,
който е
,
то логаритмичното ниво на звуковото налягане е:
За
интензивността формулата е:
Тук за нулево ниво е приета
стойността
Трябва
да напомним, че нивото на звуковото налягане съвпада с нивото
на усещане само за чист тон с честота 1000 херца.
Прагът
на чуваемост силно зависи от честотата (виж фигурата),
като е най-нисък за 1000 херца - там той отговаря на звуково налягане
2.10-5 Ра, а за граничните честоти на чуваемия
звуков диапазон е със 70 db
по-висок. Когато увеличаваме звуковото налягане се достига до едно
ниво, при което се усеща болка - това е прагът на болезненото
усещане, и той е при звуково налягане 3.106
пъти по-голямо от това на прага на чуваемост, дефиниран за
1000 херца. Прагът на болезнено усещане е почти еднакъв за всички
честоти, включително и за честотите на инфразвука
и ултразвука, бизки до границите на чуваемия диапазон,
като на границите на честотния диапазон на чуваемия звук се слива с
прага на чуваемостта т.е. за тези честоти, за които няма усещане за
звук все пак се чувства болка при достатъчно високи
нива. Областта от стойности на звуковото
налягане, ограничена от прагът на чуваемост и прагът на болезненото
усещане се нарича зона на слуховото възприятие.
На фигурата са показани
примери за звуковото налягане и нивото му в децибели за различни
източници.
Звуковата колона
представлява редица от еднакви високоговорители, разположени в една
редица близо един до друг.
Характеристиката на
насоченост на звукова колона с височина l и широчина b се определя от
израза:
Тук
;
;
θl
и θb са ъглите в съответните равнини, преминаващи
през акустичната ос. Трябва да се има пред вид, че при хоризонтално
разполагане на звуковите колони характеристиката им на насоченост е
по-тясна в хоризонталната равнина.
При поставянето на два
високоговорителя един до друг, то резултантната характеристика на
насоченост става два пъти по-тясна както следва: при разполагането им
един над друг се стеснява характеристиката на насоченост във
вертикалната равнина, а при поставянето им един до друг се стеснява
характеристиката на насоченост в хоризонталната равнина. При това за
идентични по параметри високоговорители нивото но звуковото налягане
се увеличава-за поставени плътно един до друг високоговорители с 6
dB, а за отдалечени на разстояние по-голямо от дължината на вълната-с
3 dB.
При
конструиране на озвучителната система характеристиката на насоченост
се интерполира с гладка крива, минаваща през точките, където
звуковото налягане има съответната стойност. Оказва се,
характеристиката на насоченост че може да се замени с елипса, чиято
голяма ос е равна на единица, а малката е равна на максималната
стойност на радиус-вектора под ъгъл 900.Големината на този
радиус-вектор се определя от израза:
Тук d е размера на
излъчвателя.
Ексцентрицитета на тази
елипса е :
Ексцентрицитета
на сдвоен високоговорител е:
където е1
е ексцентрицитета на характеристиката на насоченост на единия
високоговорител.
За кръгли рупорни
високоговорители характеристиката на насоченост е симетрична и може
да се представи като ротационен елипсоид, при което разреза е като
елипса, чиято голяма ос е равна на единица, а малката е:
Радиус-вектора
в зависимост от ъгъла има следния вид:
Характеристиката на
насоченост силно зависи от честотата, което води до силна честотна
зависимост на звуковото поле и от там-голяма неравномерност. На
високи честоти отклонението от оста на високоговорителя води до
получаване на неравномерност до 20 dB.
Когато имаме
няколко излъчвателя в едно помещение, в следствие на интерференцията,
разпределението на звуковата енергия зависи от разположението на
слушателя, от честотата, характеристиката на насоченост на
излъчвателите, от акустичните свойства на стените, пода и тавана, от
звукопоглъщането на предметите и слушателите в помещението - с една
дума, определянето на параметрите на звуковото поле е сложно.
Най-коректно може да се определи с помощта на компютърни програми, от
рода на Izi, Odeon и др.
|
|
"Децибелите" | ВХОД | 2 коментари | Търсене в Дискусия |
| Коментарите са на публикуващият ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание. |
|
|
Re: Децибелите (Резултат: 1) от d256h Време: Monday, February 14 @ 11:19:07 UTC (Информация за Потребител | Изпращане на Съобщение) | Ще бъда кратък. Заблуждението идва от стремежа за по-кратко изразяване в разговор за акустика. Например, производителите на високоговорители, често дават пример с който по-непосветените в аудиоакустиката да разберат смисъла на 'чувствителността на аудио бокса" или високоговорителя: Ако имаме два аудио бокса или говорителя с обявена мноминална мощност 250W, но единия има динамика с 1-2 децибела по-висока от другия, то при натоварване на говорителите близо до номинала, говорителя с 1 децибел по-добра динамика ще възпроизведе звуково налягане еквивалентно на 25-30W в повече, т.е. все едно че имаме по-мощен говорител или тяло. Хората свързват понятията, така, че да им е по-лесно за разбиране и заблудата е вече налице. Това е ! |
|
|
|